Modellering og drift av energilagringssystem for offshorefartøy
Bachelor thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/2782107Utgivelsesdato
2021Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Hensikten med denne bachelorrapporten er å undersøke ulike tilnærminger for bruk av energilagringssystemombord i offshorefartøy, med et fokus på økonomiske og miljømessige gevinster.Et energilagringssystem er en alternativ strømkilde som består av litium-ionbatterier, som kan ettermonteres om bord i fartøyet og samkjøres med generatordriften. Formålet til et energilagringssystem er å redusere driftskostnadene og karbonavtrykket til fartøyet.
For å gi et svar på hvilke besparelser et energilagringssystem kan gi, ble det utviklet en simuleringsmodell av et «Energy Management System» (EMS). Dette er et system som er ansvarlig for å kontrollere begrensningene og energistrømmen til batteriet. Simuleringsmodellen har muligheten for å lastes med reelle lastprofiler fra ulike driftsoperasjoner til et offshorefartøy. Resultatene fra simuleringen er flere grafer som viser den totale belastningen for fartøyet, både med og uten batteri. I tillegg estimerer simuleringsmodellen drivstofforbruket og utslippene for lastprofilen.
Driftsoperasjonene som har blitt undersøkt er DP, transitt- og havneoperasjon. For å kalkulere en årlig besparelse for hver operasjon, ble det benyttet en gjennomsnittlig operasjonsprofil for et forsyningsfartøy i norske farvann. Resultatene viser at ved å installere et energilagringssystem vil det potensielt kunne redusere fartøyets totale drivstofforbruk med 8,58% årlig. I tillegg vil det redusere fartøyets årlige karbonavtrykk med 1573,26 tonn CO2-ekvivalenter.
De samlede resultatene viser at en ettermontering av et energilagringssystem vil være en lønnsom utvidelse. Systemet vil redusere drivstofforbruket, minske utslippene og gi betraktelig lavere driftskostnader. I tillegg tilføyer et energilagringssystem en ekstra sikkerhet til fartøyet, ved å ha en tilgjengelig effektreserve dersom en feil skulle oppstå med generatordriften.