Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorEide, Kristin Melum
dc.contributor.authorKrogstad, Robert Wiktor
dc.date.accessioned2021-09-24T18:38:03Z
dc.date.available2021-09-24T18:38:03Z
dc.date.issued2021
dc.identifierno.ntnu:inspera:77883591:34429736
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2782066
dc.description.abstractDenne bacheloroppgaven er en casestudie av en norsk som fjerdespråksinnlærer etter kritisk periode, og den ser på tverrspråklig innflytelse, transfertrekk fra flere språk. Andre- og tredjespråksforskning er to forskjellige prosesser, fordi det åpner opp for flere transferkilder. Med det forsøker oppgaven å se på prosessene bak tredjespråksforskning med en person som lærer seg et fjerdespråk. Det blir forsket på hva som styrer transfer og om universalgrammatikk er tilgjengelig etter kritisk periode. I analysen blir det sett på mulige transfer fra verbplassering i hovedsetning med et tematisert ledd eller leddsetning, samsvarsbøying av genus og nomenfrasestruktur. Undersøkelsen støtter en konstant modell der universalgrammatikken er tilgjengelig etter kritisk periode, som betyr at språkinnlærere kan tilegne seg nye funksjonelle strukturer etter kritisk periode. Det ble også undersøkt transfer av samsvarsbøying av genus der det ser ut til at man kan overføre et utolkbart trekk over til en ny trekkverdi i et nytt språket etter kritisk periode. Og det er bevis for at transfer kan styres av tidligere tilegnede strukturers målspråklikhet i lys av den konstante modellen.
dc.description.abstract
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleTverrspråklig innflytelse med norsk som fjerdespråk: Transfer i lys av nyere språklæringsteori
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel