Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorBil-Jaruzelska, Anna
dc.contributor.authorBergseng, Kaja
dc.date.accessioned2021-09-24T18:36:15Z
dc.date.available2021-09-24T18:36:15Z
dc.date.issued2021
dc.identifierno.ntnu:inspera:77725432:49703239
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2781993
dc.descriptionFull text not available
dc.description.abstractMålet med denne oppgaven er å undersøke sammenhengen mellom innvandring og økonomi gjennom hele Brexit-folkeavstemningskampanjen. Oppgaven vil svare på følgende forskningsspørsmål: "I hvilken grad og på hvilke måter var argumenter om innvandring og økonomi knyttet til Brexit-folkeavstemningskampanjen?". De tidligere forskerne har satt søkelys på økonomi eller innvandring som separate problemer i studiene. Derfor er målet for denne studien å undersøke sammenhengen nærmere. Gjennom innholdsanalyse ble flere kategorier angående innvandring og økonomi analysert fra de to avisene: The Guardian og Daily Mail. Observasjonene gjort fra funnene avslørte at økonomi og innvandring dominerte i begge avisene fra april 2016 - juni 2016. En annen observasjon antydet at fiendtligheten mot innvandrere økte mot slutten av avstemningen. Resultatene antyder at utdanning, økonomisk suksess og frykten for det ukjente er begreper som har preget sammenhengen mellom økonomi og innvandring i Brexit-folkeavstemningskampanjen 2016. Fiendtligheten mot innvandrere var basert på økonomiske grunner, noe som antydet at økonomi og innvandring i stor grad var knyttet til Brexit-folkeavstemningskampanjen 2016.
dc.description.abstractThe aim of this thesis is to investigate the connection between immigration and economy throughout the Brexit referendum campaign. The thesis will answer the following research question: “To what extent and in what ways were arguments about immigration and economy connected in the Brexit referendum campaign?”. The previous researchers have focused on either, economy or immigration as separated issues in their studies. Therefore, the goal for this study is to examine the connection in more depth. Through content analysis several categories concerning immigration and economy were analyzed from the two newspapers: The Guardian and the Daily Mail. The observations made from the findings revealed that economy and immigration dominated in both newspapers from April 2016 – June 2016. Another observation indicated that the hostility towards immigrants increased towards the end of the Vote. The results suggest that education, financial success and the fear of the unknown are concepts that has characterized the connection between economy and immigration in the Brexit referendum campaign 2016. The hostility towards immigrants was based on financial reasons, which suggested that economy and immigration were connected to a great extent in the Brexit referendum campaign 2016
dc.languageeng
dc.publisherNTNU
dc.titleThe connection between economy and immigration in the Brexit referendum campaign.
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

FilerStørrelseFormatVis

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel