Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorEide, Kristin Melum
dc.contributor.advisorKnudsen, Cecilie Slinning
dc.contributor.authorBerg, Miriam Tryti
dc.date.accessioned2021-09-24T18:35:16Z
dc.date.available2021-09-24T18:35:16Z
dc.date.issued2021
dc.identifierno.ntnu:inspera:77751980:15077252
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2781959
dc.description.abstractI denne masteroppgaven foretok jeg en longitudinell effektstudie, hvor jeg undersøkte hvilke effekter eksplisitt formfokusert grammatikk- og uttaleuttaleundervisning av objektsskift har på voksne S2-innlærere av norsk. I norsk påvirker objektsskift syntaks, semantikk og fonetikk. Undervisningsopplegget jeg undersøkte effekten av fokuserte på former, hvor jeg eksplisitt forklarte reglene rundt prosessen objektsskift og bevisstgjorde den språklige formen. Det bestod av både uttale- og grammatikkundervisning. Forskningsdesignet bestod av en pre-test, deretter et undervisningsopplegg etterfulgt av to post-tester, en rett etter undervisningen og en 2 måneder eller flere etter. Hver av disse tre testene inneholdt lese-forståelse oppgaver av tekst og akseptabilitetstester av lydfiler. Dette muliggjorde undersøkelse både av den umiddelbare effekten samt om den ble opprettholdt over lengre tid eller ikke. Dataen kommer fra tre informantgrupper: En intervensjonsgruppe bestående av S2-innlærere av norsk som mottok undervisningsopplegget, en kontrollgruppe bestående av S2-innlærere av norsk som ikke mottok undervisningen samt en mindre gruppe morsmålsbrukere. Sammenligning av intervensjons- og kontrollgruppe tydeliggjorde at uttaleundervisningen ikke hadde noen effekt, mens grammatikkundervisningen derimot var effektiv. Videre analyse av intervensjonsgruppens data avslørte at de umiddelbare effektene førte til at andrespråksinnlærerne overgeneraliserte prosessen OS. Dette kan være et tegn på at de beveger seg oppover i sin mellomspråklige fase mot målspråket. For å måle effekten av undervisningen undersøkte jeg også tre forhold, hvor jeg fant at undervisningen bidro til en omorganisering av to av de tre trekkene prosessen objektsskift består av, økte farten på innlæringen og også høyeste oppnådde beherskelsesnivå. Til slutt i oppgaven undersøkte jeg den reseptive lyttekompetansen til andrespråksinnlærere av norsk vedrørende OS. Jeg fant at S2-innlærere generelt godtar trykksvake objektspronomener i høy og lav posisjon, men kun godtar trykksterke objektspronomener i lav posisjon.
dc.description.abstractIn this master thesis I have carried out a longituindal effect study, where I investigated what effects explicit form-focused grammar and pronounciation instruction of object shift has on adult L2-learners of Norwegian. In Norwegian, object shift affects syntax, semantics and phonetics. The instruction I investigated the effect of focused on forms, where I explicitly explained the rules of the process object shift and raised awareness of the linguistic form. It consisted of both pronounciation and grammar instruction. The research design consisted of a pre-test, and then instruction followed by two post-tests, one right after the instruction and one 2 months or more later. Each of these three tests contained reading-comprehension tasks of text and acceptability judgement tests of audio files. This enabled investigation both of the immediate effect and whether or not the effect was maintained over a longer period of time. The data came from three participant groups: One intervention group consisting of L2-learners of Norwegian who recieved the instruction, one control group consisting of L2-learners of Norwegian who did not recieve the instruction and one smaller group of native speakers. A comparison of the intervention- and control group made it clear that the pronounciation instruction did not have an effect, while the grammar instruction however was effective. Further analysis of the intervention group’s data revelaed that the immediate effects lead to the second language learners overgeneralizing the process object shift. This can be a sign of them moving up and through their interlanguage phases towards the target language. To measure the effect of the instruction I also investigated three dimensions, where I found that the instruction contributed to a reassembly of two of the three features object shift consists of, increased the rate of the acquisition and also the end-state. Lastly in my thesis I investigated the receptive listening competence of second language learners of Norwegian concerning object shift. I found that L2-learners generally accepts unstressed object pronouns in a high and low position, but only accepts stressed object pronouns in a low position.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleGrammatikk- og uttaleundervisning for voksne innlærere av norsk – kan man spore en effekt? Resultater fra en intervensjonsstudie
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel