Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorBrumo, John
dc.contributor.authorKringlebotn, Eilif Rossebø
dc.date.accessioned2021-09-24T18:35:14Z
dc.date.available2021-09-24T18:35:14Z
dc.date.issued2021
dc.identifierno.ntnu:inspera:77752186:15013300
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2781957
dc.description.abstractDenne masteroppgaven er en kvalitativ undersøkelse av læreres perspektiv på bruk av noveller i undervisningen. Oppgavens forskningsspørsmål har følgende ordlyd: Hva er en engasjerende novelle? Prosjektets formål er å undersøke hva som er en engasjerende novelle i en norskfaglig sammenheng. Dette er forsøkt belyst gjennom blant annet å undersøke hvilken betydning novellens tema, undervisningsformen, elevene og læreren har for at novellen skal oppleves som engasjerende. Derfor har det vært naturlig å intervjue norsklærere, for de sitter med mye erfaring og kunnskap om både noveller og utvalgsprosessene av disse. Datamaterialet består av seks intervjuer av norsklærere som jobber på fire forskjellige skoler i Trondheim kommune. Det teoretiske grunnlaget er basert på tidligere forskning på litteraturdidaktikk og begrepene engasjement, motivasjon og subjektiv relevans. Metodologisk er det gjennomført et kvalitativt dybdeintervju, og det transkriberte datamaterialet er behandlet med en hermeneutisk meningsfortolkning. Her ligger et fokus på hva informantene sier, ikke bare hva de snakker om. Engasjement kan både være vanskelig å definere og observere. Derfor handler denne studien også om det er mulig å finne noen referanserammer for hva som er en engasjerende novelle. Er det novellen, undervisningsformen, læreren eller andre faktorer som spiller en avgjørende rolle for elevenes engasjeringsprosess? Resultatene viser at dette kan variere stort fra klasse til klasse, og at engasjementet gjerne oppstår i et samspill blant flere av de nevnte faktorene. Mitt prosjekt viser at samspillet mellom lærer og elev er veldig viktig i realiseringen av elevenes engasjement i møte med novellen. Den sosiale situasjonen elevene møter teksten i er også av stor betydning, og en utforskende tilnærming til litteraturen fremstår som et mål i litteraturundervisningen for mine informanter. I det ligger både utfordring og subjektiv relevans som sentrale begreper.
dc.description.abstract
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleHva er en engasjerende novelle?
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel