Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorMalvik, Anders Skare
dc.contributor.authorØstbø, Harald
dc.date.accessioned2021-09-24T18:35:12Z
dc.date.available2021-09-24T18:35:12Z
dc.date.issued2021
dc.identifierno.ntnu:inspera:77752186:13914894
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2781956
dc.description.abstractSammendrag Samfunnet er gjennom en kontinuerlig endring på grunn av teknologisk og digital utvikling. I denne oppgaven er et av momentene å finne ut hva disse endringene gjør med skolen, og da særlig skolefaget norsk og lektorutdanningen i nordisk. Hensikten med dette er å finne ut om lektorstudiet i nordisk sitt potensiale til å utvikle digitale dannelse samsvarer med de kravene som finnes til digital dannelse i skolefaget norsk i den videregående skolen. Det er derfor relevant å redegjøre for både kompetansemål og grunnleggende ferdigheter i den videregående skolen, i tillegg til emnebeskrivelser for ulike emner ved lektorutdanningen i nordisk. Jeg er mest interessert i hvordan lektorutdanningen i nordisk potensielt utvikler den digitale dannelsen til sine studenter. Derfor ble min problemstilling: Hvilket potensial har lektorstudiet i nordisk til å utvikle fremtidige norsklærere sin digitale dannelse? Forskningsspørsmålene som utdyper denne problemstillingen, er som følger: Hva er digital dannelse? Hva forventes av elevers digitale dannelse? Hvordan vektlegges digitale aspekter i emnebeskrivelsene ved lektorstudiet i nordisk? For å besvare denne problemstillingen, og disse forskningsspørsmålene, går jeg først i dybden på hva digital dannelse er. Dette skjer ved å redegjøre for tre aspekter av digital dannelse, nemlig hvilken rolle den spiller i læreplaner, i teori og i praksis. Grunnen til dette er å tydeliggjøre hva digital dannelse, digitale ferdigheter og digital dannelse. Dette fungerer som et teoretisk grunnlag for den påfølgende undersøkelsen av emnebeskrivelser. I undersøkelsen av emnebeskrivelser analyserer jeg i overkant av 160 emner. Disse emnene er obligatoriske og valgbare emner hentet fra planen for oppbygging av lektorstudiet ved fire av de største universitetene i Norge, Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet (NTNU), Universitetet i Bergen (UiB), Norges arktiske universitet (UiT) og Universitetet i Oslo (UiO). Målet med undersøkelsen er å avdekke hvor godt disse emnebeskrivelsene tar opp formuleringer og temaer som omhandler digitale aspekter, og som på bakgrunn av dette kan utvikle digitale dannelse hos lektorstudentene i nordisk. I tillegg vil det også være sentralt å se på hvor godt emnene er knyttet til skolefaget norsk. Videre forklarer jeg resultatene fra undersøkelsen, som kort oppsummert bunner i at det viser seg i at det er behov for mer digital dannelse i emnebeskrivelsene i lektorutdanningen i nordisk. Disse resultatene vil også legge grunnlaget for den avsluttende konklusjonen.
dc.description.abstractAbstract The society is going through large changes caused by technological and digital developments. The following master thesis will be focusing on what impact these changes may have on the school and more specifically the subject Norwegian, and the education of sixth former teachers. The purpose of this study is to detect whether this education gives students necessary digital Bildung equivalent to the demands required in Norwegian upper secondary schools. In achieving that goal, the curriculum in the subject Norwegian in upper secondary schools, and the course descriptions from several Norwegian universities will become relevant. The thesis question will be the following: Which potential has the Norwegian teacher education in developing Norwegian teachers´ digital Bildung? In addition to this, I have created the following research questions: What is digital Bildung? What kind of digital Bildung is expected for pupils? and How does the course descriptions in the sixth former education emphasize digital Bildung? In order to answer these questions, I will look more thoroughly at digital Bildung in the curriculum, in practice and in theory. The description of the term digital Bildung is followed by the study of over 160 courses included in the education of sixth former teachers. These courses take place at four of the largest universities in Norway: Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet (NTNU), Universitetet i Bergen (UiB), Norges arktiske universitet (UiT) og Universitetet i Oslo (UiO). Based on this, the present study aims to examine whether these courses focus on digital Bildung or not. The results from this particular study will form the basis of the conclusion.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleHvilket potensial har lektorstudiet i nordisk til å utvikle fremtidige norsklærere sin digitale dannelse?
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel