Noxious Men and the Women Behind Them: Examining Toxic Masculinity and Female Response to it in Wuthering Heights, Jane Eyre, Changing Heaven and Wide Sargasso Sea.
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/2781919Utgivelsesdato
2020Metadata
Vis full innførselSamlinger
Beskrivelse
Full text not available
Sammendrag
Emily Brontës Wuthering Heights (1847) og hennes søster Charlottes Jane Eyre (1847) er svært anerkjente og omdiskuterte viktorianske romaner, og inneholder begge feministisk tematikk som skiller dem fra sine samtidsromaner. Romanenes mannlige helter, Heathcliff og Rochester, har fenget lesere siden deres utgivelser, men begge mennene kan sies å tidvis utøve det vi klassifiserer som “toxic masculinity”. Begrepet er et vanlig syn i både nyheter og sosiale medier, blant annet grunnet #MeToo-bevegelsen. Enkelte har stilt seg kritiske til bevegelsen, og er bekymret over en tendens til å sensurere litteratur gjennom revisjonistiske omskrivninger. Med dette som bakgrunn vil denne avhandlingen diskutere og analysere “toxic masculinity”, og hvordan kvinnelige karakterer responderer til det, i de overnevnte romanene. Avhandlingen vil også vise to eksempler på hvordan bøkene blir skrevet om av kvinnelige forfattere i det 20. århundret i form av Changing Heaven (1990) av Jane Urquhart, og Wide Sargasso Sea (1966) av Jean Rhys, og diskutere hvordan disse omskrivingene bidrar til en dialog mellom nåtiden og fortiden. Emily Brontë’s Wuthering Heights (1847) and her sister Charlotte’s Jane Eyre (1847) are among the most widely recognized and discussed Victorian novels, and their feminist themes make them stand out from their contemporaries. Their male heroes, Heathcliff and Rochester, have enticed readers since the novels were published, but they both embody certain socially regressive male traits. Following the emergence of the #MeToo movement, the term toxic masculinity is a regular fixture in news and social media, and some critics take issue with the way some activists advocate revisionist rewrites of literary works. With that in mind, this thesis will examine and analyze toxic masculinity, and how the female characters respond to it, in the two Brontëan classics. The thesis will also show how these novels are appropriated by 20th century female writers with Changing Heaven (1990) by Jane Urquhart, and Wide Sargasso Sea (1966) by Jean Rhys, and discuss how these rewrites contribute to a dialogue between the present and the past.