Constructing Libraries of Life and Death: Textual Artefacts, Visuality and Space as Narrative Devices in Giant Sparrow's What Remains of Edith Finch and Alison Bechdel's Fun Home
Abstract
Gjennom å undersøke to forskjellige multimodale fortellinger, videospillet What Remains of Edith Finch og det grafiske memoaret Fun Home: A Family Tragicomic, viser denne oppgaven hvilken funksjonalitet tekstlige gjenstander, visualitet og rom har for hvordan vi presenterer fortellinger. Begge verkene inkluderer hentydninger til og grafiske fremstillinger av litterær kanon, samt personlige dokumenter som utvider historieverdenen og åpner for typere tolkninger av narrativet. Den visuelle og interaktive konstruksjonen av narrativ i begge verk inviterer leseren til å delta i skapelsen av mening på en unik måte som vanligvis ikke finnes i tradisjonell prosalitteratur. Jeg argumenterer at den nyere utviklingen av disse formene, både teknologisk, med tanke på fortellingskompleksitet og et skift i fokus fra skapere over på kunstnerisk og litterære uttrykk og addressering av temaer som har større kulturell betydning, har endret og endrer fortsatt scenen innenfor litterære studier. By examining two different forms of multimodal stories, the video game What Remains of Edith Finch and the graphic memoir Fun Home: A Family Tragicomic, this thesis shows the functionality of textual artefacts, visuality and space as narrative devices. Both works include allusions to and graphic representations of literary canon, as well as personal documents that expand the storyworld and opens up for more profound interpretations. The visual and interactive construction of narrative in both works invites the reader to partake in the creation of meaning in a unique way that is generally not found in traditional prose literature. The recent developments of these forms, both technologically, in terms of storytelling complexity and the shift of creators focusing on artistic expression as well as addressing topics of cultural importance, has changed, and is changing, the scene of literary studies.