Building space
Abstract
Denne masteroppgaven undersøker bruken av rom i tre ulike dannelsesromaner, representert igjennom Evelina, Emma og Jane Eyre. Oppgaven argumenterer for at bruken av rom er hovedårsaken til at handlingen går forover i et Bildungsroman narrativ. Dette blir gjennomført ved å undersøke hvordan de ulike fremstillingene av rom er presentert i de ulike romanene. Evelina tilegner seg kunnskap igjennom hennes første møte med de ulike sosiale steder hun støter på under sin reise i London, mens Emmas hindring ligger i å ikke bare fremstå som husets overhode, men også lære seg hvordan hun skal oppføre seg i rollen. Foreldreløse Jane Eyre på sin side, bygger sin identitet og selvtillit parallelt med hennes søk etter et hjem. Som denne oppgaven skal vise, til tross for ulike utgangspunkt, har alle tre heltinnene en ting til felles: opplevelsen av rom er grunnleggende for at dannelsesforløpet skal utfolde seg. This thesis explores the dimension of space in three female coming-of-age narrative, respectively Evelina, Emma and Jane Eyre. The argument is that space could indeed be the main contributor for driving a plot forward; how the heroines experience and relate to space is crucial for the heroines to acquire the growth they need for a Bildungsroman plot. In examination different templates of space presented in the different novels, this work explore how Evelina gains knowledge throughout her experience different social spheres, while the home-loving Emma needs to learn how to become the true mistress of the house, and not just acting the part, the orphan Jane Eyre on the other hand, searches for a home and builds identity and self-confident as her journey unfolds. All though these three heroines have different base of departure and conditions, they have one thing in common, they are all growing through their experience with space.