Hemmelighetstilstandens krybbe - en poetologisk lesning av Inger Christensens Lys og Græs
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/2781894Utgivelsesdato
2020Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Denne oppgaven vil presentere en lesning av Inger Christensens to første diktsamlinger, Lys (1962) og Græs (1963), som avgjørende for en lesning av Christensens fullstendige forfatterskap. De narrative og tematiske strukturene som bygges opp gjennom diktsamlingene ligger tett på Christensens poetikk, slik det vil bli lest ut av essaysamlingene Del af labyrinten (1982) og Hemmelighedstilstanden (2000).
Jeg vil redegjøre for tematikk, struktur og litteraturhistoriske forhold i Lys og Græs. Lesningen utpeker et forhold mellom mennesket og naturen, som viser seg gjennom ulike størrelser som: Mennesket, individet, fellesskapsideen, byen, kulturen, samfunnet, naturen, verden, og eksistens.
Christensens poesi blir ofte omtalt som systemdikt. Dette er vanligvis fra og med hennes gjennombruddsamling, det (1969). Ved å diskutere flertydighetene i systemdiktbegrepet, vil det gjennom Christensens poetikk, vise seg at hennes personlige forhold til begrepet er annerledes enn den etablerte oppfatningen.
Ved å bestemme en poetikk ut i fra Christensens essays, vil denne oppgaven argumentere for et nytt perspektiv på den konvensjonelle oppfatningen av systemdiktbetegnelsen. Altså, ved å lese Lys og Græs vil man bedre kunne forstå Christensens motivasjon for anvendelsen av «systemene». Selv om det å skrive etter system er en øvelse med avgrensninger, og Christensen bruker de på denne måten, er formålet med anvendelsen ikke å avgrense, men å åpne. En åpning av både forfatterens egne kreative rom, og skriftens muligheter.
Lesningen av Lys og Græs, vil vise samlingene som et uttrykk for, samtidig som en begynnelse på, utviklingen av Christensens poetikk. Gjennom å forstå de kunstneriske grepene anvendt i diktsamlingene, vil det styrke en forståelse av de poetologiske refleksjonene Christensens forfatterskap er bygd på. This thesis will present a reading of Inger Christensen's first poetry collections, Lys (1962) and Græs (1963), as crucial for a reading of Christensen's complete authorship. The narrative and thematic structure that is built up through the poetry collections is close to Christensen's poetics, as it will be read from the essay collections Del af labyrinten (1982) and Hemmelighedstilstanden (2000).
I will explain the themes, structure and literary history in Lys and Græs. The reading will identify the relationship between man and nature, which manifest themselves through different forms of expressions such as: Man, the individual, the community idea, the city, the culture, the society, the nature, the world and existence.
Christensen's poetry is often referred to as systemic poetry. This has been used since her breakthrough collection, det (1969). By discussing the ambiguities of the systemic poem concept, it will show through Christensen's poetics, that her personal relationship to the concept is different from the established conception.
By deciding a poetics based on Christensen's essays, this thesis will argue for a new perspective on the conventional view of the systemic poetry. Thus, by reading Lys and Græs, one will be able to understand Christian's motivation for using the "systems". Although writing by system is an exercise with delimitations, and Christensen uses it in this way, the purpose of the application is not to delimit, but to open up. An opening of both the author's own creative space and the possibilities of the written word.
The reading of Lys and Græs will show the collections as an expression of, and the beginning of, the development of Christensen's poetics. Understanding the artistic concepts used in the poetry collections will strengthen and understand the poetological reflections Christensen's authorship is built upon.