dc.contributor.advisor | Mitchell, Domhnall | |
dc.contributor.author | Frydeblad, Joakim Karna | |
dc.date.accessioned | 2021-09-24T18:32:54Z | |
dc.date.available | 2021-09-24T18:32:54Z | |
dc.date.issued | 2020 | |
dc.identifier | no.ntnu:inspera:55998679:22780562 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11250/2781883 | |
dc.description.abstract | Denne avhandlingen forsøker å forklare hip-hop som en form for muntlig poesi, og hvordan hip-hop sangtekster kan gi innblikk i samtidskulturen til afro-amerikanere i dagens USA. Først så tar avhandlingen for seg særtrekk og kjennetegn ved hip-hop, og muntlig poesi, for å utforske hva disse to muntlige sjangerne har til felles, og hvorfor hip-hop bør regnes som en form for muntlig poesi. Avhandlingen forsøker også, og analysere sangtekster av amerikanske samtidsartister, Kendrick Lamar, Childish Gambino og Cardi B., for å utforske hvilke innblikk disse kan gi en til å forstå samtidskulturen og opplevelsene hos afro-amerikanere i dagens USA. | |
dc.description.abstract | This thesis aims to look at contemporary hip-hop songs as a form of oral poetry, and what insight close reading these song lyrics can give in to the present experiences of African- Americans in the United States. Firstly, this thesis focuses on features and characteristics of hip-hop, and oral poetry, in order to examine what these two oral forms have in common, and why hip-hop should be regarded as oral poetry. Secondly, this thesis attempts to close read or analyze hip-hop song lyrics from contemporary artists: Kendrick Lamar, Childish Gambino and Cardi B., in order to learn what insight these can give into the present experiences of African-Americans in the United States today. | |
dc.language | | |
dc.publisher | NTNU | |
dc.title | Concerning Black Lives | |
dc.type | Master thesis | |