Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorBoasson, Frode Lerum
dc.contributor.authorEinarsen, Jørgen Severin Breck
dc.date.accessioned2021-09-24T18:32:08Z
dc.date.available2021-09-24T18:32:08Z
dc.date.issued2020
dc.identifierno.ntnu:inspera:54845176:20499234
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2781862
dc.description.abstractÅ høre til Vestlandet er en masteroppgave som undersøker hvordan romanen Vestlandet (2017) av Erlend O. Nødtvedt tar i bruk det virkelige stedet Vestlandet, dets historie, myter, natur og kultur, og ut fra det skriver frem det litterære Vestlandet og en særegen vestlandsk identitet. Første del av oppgaven redegjør for hvordan romanen Vestlandet er bygget opp og hvilke elementer som er sentrale for lesningen av romanen. Særlig viktig her er hvordan romanen behandler veiene, hvordan den skriver frem sitt eget prosjekt, og hvordan den tar i bruk litterære veivisere i tradisjonen etter Dantes Vergil. Deretter følger en kort resepsjonshistorie hvor jeg redegjør for hvordan Erlend O. Nødtvedts dikting, og særlig romanen Vestlandet, har blitt mottatt i den litterære, norske offentligheten. Masteroppgavens teoretiske grunnlag viser først hvordan stedet skapes i litteraturen, og deretter hvordan stedet kan skrive frem en eller flere identiteter. Analysedelen av oppgaven går bredt inn i ulike deler av romanen, og tar særlig tak i veien, naturen og fire ulike steder som særlig fylles med identitet. Etter dette undersøker også analysen i hvilken grad språket er viktig for identitetsdannelsen, og om Vestlandet kan være heimstaddiktning. Analysen viser at den særegne Vestlandsidentiteten særlig kan leses ut av: (1) landskapsskildringene og naturen, (2) topografien og omverdensbildet, (3) historie og kultur, og (4) språket. Vestlandsidentiteten som skrives frem i romanen kommer tydeligst til uttrykk i Vestlandets kulturelle og litterære tradisjoner.
dc.description.abstractÅ høre til Vestlandet is a master’s thesis which explores how the author of the novel Vestlandet (2017), Erlend O. Nødtvedt, makes use of the real-life west country of Norway, its history, myths, nature and culture, and from this creates a literary Western Norway and a distinctive Western Norwegian identity. The first part of the thesis clarifies how the novel Vestlandet is structured and which elements that are central for the reading of the novel. What is especially important here is how the novel treats the roads, how it creates its own project through the writing, and how it uses literary guides in the tradition of Dantes Virgil. Following this, there is a short summary of reception in which I clarify how the works of Erlend O. Nødtvedt, and especially the novel Vestlandet, have been received in the Norwegian literary public. The theoretic foundation of the thesis shows firstly how space is created in literature, and then how space can create one or more identities through writing. The analysis chapter of the thesis treats different parts of the novel and takes a broad look at the road, nature and four different places which are particularly connected to identity. The analysis then examines to which degree language is important for the creation of identity, and if Vestlandet can be homeplace literature. The analysis shows that the particular Western Norway identity is especially visible in: (1) The description of scenery and nature, (2) the topography and the view of the outside world, (3) history and culture, and (4) the language. The Western Norway identity, which is created in the novel, is most evident in the cultural and literary traditions of Western Norway.
dc.language
dc.publisherNTNU
dc.titleÅ høre til Vestlandet
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel