• norsk
    • English
  • norsk 
    • norsk
    • English
  • Logg inn
Vis innførsel 
  •   Hjem
  • Det humanistiske fakultet (HF)
  • Institutt for språk og litteratur
  • Vis innførsel
  •   Hjem
  • Det humanistiske fakultet (HF)
  • Institutt for språk og litteratur
  • Vis innførsel
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Wuthering Heights og Anti-dannelsesromanen

Magnussen, Olav André
Master thesis
Thumbnail
Åpne
no.ntnu:inspera:54839630:13172245.pdf (5.394Mb)
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/2781860
Utgivelsesdato
2020
Metadata
Vis full innførsel
Samlinger
  • Institutt for språk og litteratur [1965]
Sammendrag
Tittelen på masteroppgaven min er Wuthering Heights og anti-dannelsesromanen. Hypotesen min er at Brontës roman tar del i en litterær tradisjon for dannelsesromaner, men innehar noe unike karakteristikker som utfordrer konseptet dannelse. Min oppgave er derfor å utforske i hvilken grad boken holder seg til det tradisjonelle synet på et slikt konsept, eller vender seg bort fra det. For å besvare dette spørsmålet har jeg analysert noen av de mest sentrale punktene i romanen, inkludert dens topografi, narrative struktur og karakterer. Wuthering Heights er en kompleks roman som ikke lar seg kategorisere på en enkel måte, og det har derfor vært viktig for meg å diskutere andre litterære elementer, som gotiske og realistiske trekk, som en motvekt til oppgavens sentrale narrativ. Gjennom arbeidet har jeg funnet at boken stiller spørsmål ved et barns oppvekst, kreftene som påvirker det, det forutsatte målet for dannelse, samt de ulike resultatene som representerer. Som oppsummering kan det sies at selv om romanene inneholder elementer av dannelsesromanen, så kritiserer og utfordrer det konseptet dannelse mer enn det underbygger det.
 
My master thesis is called Wuthering Heights and the anti-Bildungsroman. My hypothesis is that as part of a literary tradition of Bildungsromans, Emily Brontë’s book feature some unique characteristics that challenge the concept of Bildung. My main task, therefore, will be to determine to what extent it adheres to a traditional view of such a concept, or veers from it. To answer this question, I have analysed some key aspects of the novel, including its topography, narrative structure, and characters. Wuthering Heights is a complex novel that defies easy definition, and it has been important to me to discuss other literary features such as gothic and realistic elements as counterweight to the main narrative of my text. What I found through my work was that the novel raises several questions regarding a youth’s upbringing, the influences that act upon it, the perceived goal of Bildung, and the different outcomes the characters achieve. It can be summarised that, although the novel contains elements of the Bildungsroman, the scope and nature of these elements do more to question and criticize the concept than they substantiate it.
 
Utgiver
NTNU

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit
 

 

Bla i

Hele arkivetDelarkiv og samlingerUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifterDenne samlingenUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifter

Min side

Logg inn

Statistikk

Besøksstatistikk

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit