Early Phase Development of a Motorized Cross-Country Sit-Ski – Assistive Equipment for Para Sport Exercise
Abstract
Personer med fysisk funksjonsnedsettelse har ofte behov for hjelpemidler for å brukeskiløyper og nyte naturen. Staking i piggekjelke oppleves å være så anstrengende forbrukerne at det begrenser utbredelsen av aktiviteten.
For å hjelpe til med fremdriften ble potensialet til en motorisert piggekjelke for bruk ipreparerte skiløyper undersøkt. Ødeleggelse av de preparerte løypene ble tatt hensyntil, da utfordringen med å gi fremdrift helst bør løses uten å forstyrre andre brukere avskiløypene. Snøforholdene varierte veldig, noe som var en kritisk faktor som påvirkethvilket drivsystem som var mest gunstig.
Utviklingsmetoden var inspirert av "set-based concurrent engineering". I utviklingen bledet bygget prototyper av forskjellige konsepter som løste den samme funksjonen - åoverføre motorkraften til snøen. Prototyper av lav oppløsning ble produsert fra scratchmed implementering av en elektrisk navmotor. Ulike drivsystemer av hjul oggummibelte ble produsert og testet, noe som viste at konseptet har potensiale, mentrenger mer utvikling. Individuals with physical impairments are often in need of assistive equipmentto use the ski trails and enjoy the outdoors. Cross-country sit-skiing (CCSS) wasexperienced to be so strenuous for the users that it constrains the prevalence ofthe activity.
To assist with propulsion, the potential of motorizing a CCSS to be used in thegroomed ski trails was investigated. Destruction of the groomed tracks was infocus as the challenge of providing propulsion should preferably be solvedwithout disturbing other users of the trail system. It was found that the snowconditions varied greatly, being a critical parameter affecting which drive systemwas beneficial.
The development approach was inspired by set-based concurrent engineering(SBCE), creating prototypes of different concepts solving the same function – totransmit motor power to the snow. Prototypes of low fidelity were producedfrom scratch implementing an electrical wheel hub motor. Drive systems withdifferent types of wheels and a rubber track were produced and tested,indicating the concept has potential but needs further development.