• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Fakultet for ingeniørvitenskap (IV)
  • Institutt for maskinteknikk og produksjon
  • View Item
  •   Home
  • Fakultet for ingeniørvitenskap (IV)
  • Institutt for maskinteknikk og produksjon
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Early Phase Development of a Motorized Cross-Country Sit-Ski – Assistive Equipment for Para Sport Exercise

Hestad, Simen; Nygaard, Trym Granerud
Master thesis
Thumbnail
View/Open
no.ntnu:inspera:60273394:20890132.pdf (40.31Mb)
URI
https://hdl.handle.net/11250/2781711
Date
2020
Metadata
Show full item record
Collections
  • Institutt for maskinteknikk og produksjon [4335]
Abstract
Personer med fysisk funksjonsnedsettelse har ofte behov for hjelpemidler for å bruke

skiløyper og nyte naturen. Staking i piggekjelke oppleves å være så anstrengende for

brukerne at det begrenser utbredelsen av aktiviteten.

For å hjelpe til med fremdriften ble potensialet til en motorisert piggekjelke for bruk i

preparerte skiløyper undersøkt. Ødeleggelse av de preparerte løypene ble tatt hensyn

til, da utfordringen med å gi fremdrift helst bør løses uten å forstyrre andre brukere av

skiløypene. Snøforholdene varierte veldig, noe som var en kritisk faktor som påvirket

hvilket drivsystem som var mest gunstig.

Utviklingsmetoden var inspirert av "set-based concurrent engineering". I utviklingen ble

det bygget prototyper av forskjellige konsepter som løste den samme funksjonen - å

overføre motorkraften til snøen. Prototyper av lav oppløsning ble produsert fra scratch

med implementering av en elektrisk navmotor. Ulike drivsystemer av hjul og

gummibelte ble produsert og testet, noe som viste at konseptet har potensiale, men

trenger mer utvikling.
 
Individuals with physical impairments are often in need of assistive equipment

to use the ski trails and enjoy the outdoors. Cross-country sit-skiing (CCSS) was

experienced to be so strenuous for the users that it constrains the prevalence of

the activity.

To assist with propulsion, the potential of motorizing a CCSS to be used in the

groomed ski trails was investigated. Destruction of the groomed tracks was in

focus as the challenge of providing propulsion should preferably be solved

without disturbing other users of the trail system. It was found that the snow

conditions varied greatly, being a critical parameter affecting which drive system

was beneficial.

The development approach was inspired by set-based concurrent engineering

(SBCE), creating prototypes of different concepts solving the same function – to

transmit motor power to the snow. Prototypes of low fidelity were produced

from scratch implementing an electrical wheel hub motor. Drive systems with

different types of wheels and a rubber track were produced and tested,

indicating the concept has potential but needs further development.
 
Publisher
NTNU

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit