Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorWangen, Gaute Bjørklund
dc.contributor.advisorGkioulos, Vasileios
dc.contributor.authorLiberg, Bjørnar Fidje
dc.date.accessioned2021-09-23T19:14:31Z
dc.date.available2021-09-23T19:14:31Z
dc.date.issued2021
dc.identifierno.ntnu:inspera:77286691:22365299
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2781213
dc.description.abstractPåvirkningsoperasjoner kan defineres som organiserte forsøk på å påvirke en gruppe menneskers beslutningstaking, holdninger, og meninger, helst uten at gruppen innser at de blir påvirket. Ondsinnede påvirkningsoperasjoner har blitt et verdifullt redskap i politisk krigføring for mange nasjoner, mest kjent av disse er kanskje Russland sine forsøk på å påvirke amerikanske valg. Sosiale medier har spilt en stor rolle i å gjøre disse operasjonene mer avanserte, med bedre verktøy for å nå flere folk mer effektivt. Dette prosjektet ser på risiko oppfatningen til det norske folk om ondsinnede påvirkningsoperasjoner på sosiale medier, med et fokus på den kognitive dimensjonen av risiko oppfatning. Data for prosjektet ble samlet inn gjennom en spørreundersøkelse på den norske befolkningen (N=333). Undersøkelsen fokuserte på deltakernes oppfatninger om deres egen kjennskap til temaet, deres tanker om hvor utbredt påvirkningsoperasjoner er, og tanker om hvor effektive de er til å oppnå målene sine. Prosjektet fant at den norske befolkningen oppfatter ondsinnede påvirkningsoperasjonerpå sosiale medier som en moderat risiko. Et flertall av deltakerne føler at de er minst litt kjent med påvirkningsoperasjoner, og veldig kjent med falske nyheter, en av taktikkene som ondsinnede påvirkningsoperasjoner benytter mye. De tror at Norge blir forsøkt påvirket av både “lokale” og utenlandske operasjoner, men at påvirkningsoperasjoner ikke er like utbredt i Norge som det er i resten av verden. De tror også at disse operasjonene er moderat effektiv på å få personer til å tro på falsk informasjon, eller å få folk til å stemme for en bestemt kandidat i et valg.
dc.description.abstractInfluence operations are organised attempts to affect a group’s decision-making, beliefs, and opinions, preferably without the group realising they are being targeted. Malicious influence operations have become a valuable tool in the political warfare arsenal of many nations, with perhaps the most well-known example being Russia’s attempts to influence elections in the USA. Social Media has played a part in making these operations more advanced, with better tools for reaching more people more effectively. This project looks at the risk perception of the Norwegian public towards malicious influence operations on social media, with a focus on the cognitive dimension of risk perception. Data for the project was gathered by conducting a survey on the Norwegian population (N=333). The survey revolved around the participants' beliefs of their own familiarity with the subject, their perception of the prevalence of influence operations in Norway, and their perception of how effective these influence operations can be in achieving their goals. The project found that the Norwegian public perceives malicious influence operations on social media as a moderate risk. Most respondents feel they are at least slightly familiar with influence operations, and very familiar with fake news, a tactic that is widely used by these operations. They believe that Norway is being targeted by both “local” and foreign operations, but that it is not as prevalent in Norway as it is in the rest of the world. They also believe that these operations are moderately effective at making people believe fake information, or making people vote for a certain candidate in an election.
dc.languageeng
dc.publisherNTNU
dc.titleRisk Perception of Influence Operations on Social Media
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel