Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorGkioulos, Vasileios
dc.contributor.advisorWangen, Gaute
dc.contributor.authorLillehovde, Jonas.
dc.date.accessioned2021-09-23T19:07:02Z
dc.date.available2021-09-23T19:07:02Z
dc.date.issued2020
dc.identifierno.ntnu:inspera:56390147:22038368
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2781147
dc.description.abstractFor å tolke om selskaper med forskjellige forretningsmodeller håndterer personvern i tilstrekkelig grad, var det gunstig å gjennomføre en studie mot brukernes perspektiv og indikatorene som kan påvirke atferden til brukere når de surfer på internett. Utvalget i denne oppgaven består av digitale innfødte som studerer ved NTNU og er bosatt i Norge. For å få en oversikt over hvilken informasjon som samles inn, ble det først gjennomført en kvalitativ innholdsanalyse av informasjonen til nettstedenes personvern-policyer. Denne analysen ble utført på et mindre utvalg av nettsteder med forskjellige forretningsmodeller og intensjoner for datainnsamling, for eksempel sosiale medier, nettbutikker og nyhetssider. Videre ble graden av bevissthet og risikoakseptanse kartlagt med hensyn til datainnsamling ved en kvantitativ spørreundersøkelse. Ved å analysere resultatene basert på indikatorer, ga resultatene en forståelse av hvilke potensielle indikatorer som kan påvirke bevissthet og risikooppfattelse, som til sammen utgjør de digitale innfødtes grad av sikkerhetsbevissthet og risikooppfattelse når med hensyn til personvern.
dc.description.abstractTo interpret if companies with different online business models sufficiently handle data privacy. It was beneficial to conduct a study towards the user's perspective, and the indicators that might affect behavior when users browse the internet. The sample chosen in this thesis consists of digital natives studying at NTNU and reside in Norway. First, to get an overview of what information is being gathered, a qualitative content analysis was conducted on the information in websites' privacy policies. This analysis was done on a smaller sample of websites with different business models and intentions, e.g., social media, online stores, and news sites. Furthermore, this thesis mapped the degree of awareness and risk acceptance in terms of data gathering online with a quantitative research survey. By analyzing the results based on indicators, the outcome produced an understanding of which potential indicators could affect the awareness and risk perception, as well as the digital natives' degree of security awareness and risk acceptance in regards to data privacy.
dc.language
dc.publisherNTNU
dc.titleSecurity awareness and risk perception regarding data privacy of the digital natives
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel