An Area-Time Trajectory Planning Approach to Collision Avoidance for Confined-Water Vessels
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/2781076Utgivelsesdato
2021Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Denne masteroppgaven presenterer en baneplannleggingsmetode for Collision Avoidance(COLAV) for en Autonomous Surface Vehicle (ASV) i trange farvann og med andrefartøy i nærheten. Metoden baserer seg på å representere arbeidsområdet og alle relevante objekter i et tredimensjonalt rom som spennes av arbeidsområdet og tid. Ved ågjøre dette blir COLAV-problemet redusert til et baneplanleggingsproblem i en ekstradimensjon. En graf som representerer et sett med kollisjonsfrie baner som er følgbare gittkarakteristikken til fartøyet blir laget. Hver kant i grafen blir evaluert ved hjelp av enkostnadfunksjon og banen med den laveste kostnaden blir valgt. Kostnadsfunksjon tarhensyn til flere aspekter av omgivelsene og prøver å evaluere hvor kompatibel med TheInternational Regulations for Preventing Collisions at Sea (COLREG) en bane er. Ved ågjøre dette forsøker algoritmen å lage en trygg bane fra startposisjonen til målposisjonen.Gjennom simuleringer evalueres den foreslåtte metoden og den sammenlignes medto andre metoder, Velocity Obstacle (VO) og Single Path Velocity Planner (SP-VP).Simuleringene viser at den foreslåtte metoden klarer å generere trygge og intuitive baneri mange av tilfellene. Den foreslåtte metoden gjør det bedre enn metodene det sammenlignes med med tanke på trygghet på bekostning av økt kompleksitet. I noen situasjoner,spesielt der antagelsene om oppførselen til hindringene ikke gjelder, yter metoden suboptimalt. Endringer i omgivelsene kan føre til hyppig replanlegging hvor banen kan endrespå måter andre ikke forventer. This master’s thesis presents a trajectory planning approach to Collision Avoidance(COLAV) for an Autonomous Surface Vehicle (ASV) operating in confined space and inthe presence of other vessels. The proposed approach is based on representing all staticand dynamic features of the operational area in a three dimensional space, spanned bythe area and time. By doing this, the task of planning a collision free trajectory is reduced to a path-planning problem in three dimensions. A graph which represents a set ofcollision free trajectories that are feasible for the vessel is built. Each edge of the graphis then evaluated according to a cost function and the lowest cost trajectory is chosen.The cost function considers several aspects of the surroundings, in addition to a costrelated to how compliant that edge is with respect to the The International Regulationsfor Preventing Collisions at Sea (COLREG). By doing this the algorithm attempts tocreate a safe trajectory from the start position to the destination.Through simulations the proposed method is evaluated and compared to two othermethods for COLAV, namely Velocity Obstacle (VO) and Single Path Velocity Planner(SP-VP). It is seen that the proposed method is able to create a safe and intuitive path inmany of the situations, and improves on the compared methods in terms of safety at thecost of increased complexity. In some situations, notably where the assumptions aboutthe behavior of the obstacles does not hold, the performance of the method is suboptimal.Changing environments can lead to frequent replanning where the trajectory may changein ways other seafarers do not expect.