• norsk
    • English
  • norsk 
    • norsk
    • English
  • Logg inn
Vis innførsel 
  •   Hjem
  • Fakultet for informasjonsteknologi og elektroteknikk (IE)
  • Institutt for teknisk kybernetikk
  • Vis innførsel
  •   Hjem
  • Fakultet for informasjonsteknologi og elektroteknikk (IE)
  • Institutt for teknisk kybernetikk
  • Vis innførsel
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Development of a Low-Cost Dynamic Positioning System

Stene Sømliøy, Vegard
Master thesis
Thumbnail
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/2780868
Utgivelsesdato
2020
Metadata
Vis full innførsel
Samlinger
  • Institutt for teknisk kybernetikk [2833]
Beskrivelse
Full text available on 2023-06-01
Sammendrag
Målet med denne masteroppgaven er å videreføre tidligere utført fordypningsemne (Sømliøy,

2019) og en praktisk implementasjon av et Dynamic Positioning (DP) kontrollsystem prototype

ment for mindre skip i størrelsesordenen 10 til 24 meter i oppdrettsindustrien, ved å benytte

enkle, lettvektet, men effektive algoritmer som kan kjøres på billig hyllevare som en PLS. Pratisk

implementasjon av DP systemet har blitt gjort på en Wago PFC200 PLS som i bunn kjører

Linux med en sanntidspatchet Kernel for multi-threaded applikasjoner. Forslag har blitt gjort

på komponentnivå og programvarenivå for å oppnå tilfredsstillende ytelse for et lettvekts DP

system, i tillegg til å holde kostnaden samt eventuell fremtidig utviklingskostander på et lavt

nivå

Flere programvareakritekturer har blitt diskutert i oppgaven, mens DP systemet ble utviklet til å

kjøre i en egen Docker-konteiner, i et eget miljø, noe som gjør det enkelt å «porte» applikasjonen

til en annen platform på et senere tidspunkt hvis det skulle være nødvendig. I hovedsak

har det blitt implementert algorithmer for tredjeordens referansemodeller, bølgefiltrering ved

å benytte bandstopp/(«notch») filtre, en ulineær PID regulator med 3 frihetsgrader for

regulering av posisjon og heading, samt en thrust-allokeringsalgorithme basert på «redistributed»

pseudoinverse. DP systemet har mulighet til å kontrollere alle 3 frihetsgradene, alternativt kan

båten kontrolleres ved å benytte en treakset joystick.

I tillegg are et brukergrensesnitt blitt utviklet i Qt som kommuniserer med PLSen ved å benytte

den stadi mer populære OPC UA standarden. En kombinasjon av C++, QML og OpenGL har

blit benyttet i utviklingen av brukergrensesnittet. Brukergrensesnittet har blitt utviklet med

tanke på at det skal være berøringsvennlig slik at det er mulig å kontrollere DP systemet uten

andre eksterne komponenter annet enn en joystick. En alarmserver- og klient har også blitt

implementert slik at operatøren kan varsles ved mulige feilsituasjoner.

Basert på tidligere fordypningsemne (Sømliøy, 2019), er tuning av regulator blitt gjort ved

å benytte polplassering basert på en grov model av en 15 meters oppdrettsbåt, som har to

tunnelthrustere og én CPP hovedpropell. Båten ble benyttet i en Hardware-In-the-Loop (HIL)

setting, kjørt i Simulink, som kommuniserte med PLSen ved hjelp av OPC UA standarden. Dette

tillot å gjøre tester på DP systemet uten å være avhengig av en virkelig båt.

Flere simuleringer ble utført med fokus på kodeytelse og faktisk regulator ytelse, der skipet ble

simulert ved å gjøre enkele sprangresponser og mer kompliserte simulering som involverer koblede

bevegelser. Enkle modeller av bølger og strøm ble benyttet i simuleringen. Tilfredsstillende

ytelsen på både kode og regulatorer ble oppservert ved simuleringene. Korrekt oppførsel ble også

opservert ved manuell kontroll med joystick.

Forslag for videre arbeid er gitt for å gjøre DP systemet egnet for implementasjon og testing på

virkelig skip.
 
The aim of this master’s thesis is to do a practical development and implementation of a Dynamic

Positioning (DP) control system prototype ment for smaller vessels in the range of 10 to 24 meters

in the fish farming industry, by means of simple, lightweight, yet effective algorithms which can

be run of cheap off the shelf hardware such as a PLC. The practical implementation of the DP

controller has been done on a Wago PFC200 PLC which runs Linux with a real-time patched

kernel for multi-threaded applications. Suggestions has been done on hardware level and software

level in order to achieve satisfactory performance of a light weight DP system, while additionally

keeping the hardware and possible future software development cost at a low level.

Several software architectures has been discussed in the thesis, but at the end the DP controller

code is running in its own Docker container environment making application porting to another

platform extremely easy, where Docker provides an abstraction layer to the operating system.

The main DP controller algorithms implemented is third order reference models, wave filtering

by means of notch filtering, 3 Degrees of Freedom (DOF) nonlinear PID controllers for position

and attitude control and a thrust allocation algorithm based on «redistributed» pseudoinverse.

The DP system has the ability to change between full 3 DOF position control or manual control

by means of a joystick.

Additionally a modern Graphical User Interface (GUI) has been developed using Qt which

interfaces with the PLC using the evolving OPC UA standard. A combination of C++, QML

and OpenGL has been used in the process of the user interface development. The GUI has been

developed with a touch friendly user interface in mind such that it is possible to operate the

DP system without any external components other than possibly a joystick. A alarm server and

client has also been implemented allowing the operator to be alerted in case of any abnormalities.

Based on a earlier conducted project (Sømliøy, 2019), tuning of the controllers was done by using

pole placement based on a rough model of a 15 meter fish farming vessel along with two tunnel

thrusters and a Controllable Pitch Propeller (CPP) as the main actuator. The vessel model was

used in a Hardware-In-the-Loop (HIL) setting, running in Simulink which were communicating

with the PLC using the OPC UA standard allowing to do testing of the DP system without a

real vessel.

Several simulations were conducted with focus on code performance and actual controller

performance where the vessel was simulated by doing simple step responses and more complicated

simulations involving coupled movements. The simulations was conducted with simplified models

of environmental loads such as waves and currents, simulating a light sea state. Satisfactory

performance by the DP controller was observed as well as correct control of the vessel using the

joystick.

Suggestions for future work has been made in order to make the DP system viable for testing on

a real vessel.
 
Utgiver
NTNU

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit
 

 

Bla i

Hele arkivetDelarkiv og samlingerUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifterDenne samlingenUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifter

Min side

Logg inn

Statistikk

Besøksstatistikk

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit