Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorAune, Tina Bjørnevik
dc.contributor.authorAmland, Julie Øksnes
dc.contributor.authorHolden, Trine Moslet
dc.date.accessioned2021-09-22T16:06:26Z
dc.date.available2021-09-22T16:06:26Z
dc.date.issued2021
dc.identifierno.ntnu:inspera:82751215:84645660
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2780536
dc.description.abstractInnovasjon er sentralt for å overleve i et stadig mer skiftende og konkurranseutsatt næringsliv. På bakgrunn av dette blir det brukt innovasjonsmetodikker for å utvikle produkter og tjenester som er ettertraktet i markedet. Lean Startup og Blitzscaling er innovasjonsmetodikker som bidrar til dette gjennom ulike prinsipper. Disse metodikkene har som mål å forbedre de interne prosessene i en virksomhet for å styrke virksomhetens posisjon i markedet. Metodikkene tar derimot lite hensyn til leverandører, og metodikkenes effekt på leverandørrelasjoner er lite belyst innen forskning. Denne studien skal derfor belyse dette. Innovasjonsmetodikkene er i stor grad tilpasset startuper, også kalt oppstartsbedrifter, som er ledende på innovasjon. Til tross for dette ser også etablerte virksomheter nytten av å bruke metodikkene for å innovere og styrke sine konkurransefortrinn. Mange etablerte virksomheter har opprettet startuper innad i bedriften for å utnytte de innovative fordelene til oppstartsbedrifter. Det finnes begrenset forskning på hvilke effekter innovasjonsmetodikkene gir for startuper i etablerte virksomheter. Dette skal studien også belyse. Studien er dermed et forskningsbidrag med følgende problemstilling: “Hvilke effekter har innovasjonsmetodikker på startuper i etablerte virksomheter og leverandørrelasjoner?” For å besvare problemstillingen er den kvalitative metoden casestudie benyttet. Casestudien baseres på casebedriften Ladeklar som er en startup i den etablerte virksomheten Hafslund Eco. I tillegg til selve startupen studeres tre av Ladeklars leverandørrelasjoner. Datainnsamlingen er i hovedsak gjort gjennom semistrukturerte dybdeintervjuer av ansatte i casebedriften og de tre leverandørene. Det teoretiske rammeverket i oppgaven består av temaene; innovasjonsmetodikkene Lean Startup og Blitzscaling, startuper i etablerte virksomheter og leverandørrelasjoner. Studiens funn viser at innovasjonsmetodikkene kan ha effekter på startuper i etablerte virksomheter. Effektene, som trekkes frem, er hurtigere vekst, forbedret arbeidskultur og forbedret forretningsmodell. I tillegg viser funnene at effektene kan ha sammenheng med startupens evne til å operere som en selvstendig enhet. Videre viser studien at innovasjonsmetodikkene kan ha effekter på leverandørrelasjoner. Effektene inkluderer blant annet initiering og utvikling av relasjoner. Funnene viser at innovasjonsmetodikkene har ulike effekter på leverandørrelasjoner, og avhenger av relasjonenes kjennetegn. Ved tette relasjoner kan effektene av metodikkene være større enn ved distanserte relasjoner.
dc.description.abstractInnovation is key to survive in increasingly changing and competitive business markets. Based on this, businesses use innovation methodologies to develop desirable products and services. Lean Startup and Blitzscaling are innovation methodologies that contributes to this through several principles. These two methodologies aim to improve the internal processes of a company to strengthen the company’s position in a market. However, the methodologies have a lack of focus on suppliers and there is limited research on the effects of the methodologies on supplier relationships. Therefore, this study aims to explore this. The innovation methodologies are adapted to startups, which are the leading business in innovation. Despite this, established companies also see the benefits of using these methodologies to innovate and strengthen their competitive advantages. Many established companies have created startups within their companies to take advantage of the benefits of innovation in startups. There is limited research on the effects of innovation methodologies on startups in established companies. Therefore, this study aims to explore this. The study is a contribution to research, with the following research question: “Which effects does innovation methodologies have on startups in established companies and supplier relations?” A case study has been used to answer the research question. The case study is based on the company Ladeklar, which is a startup in the established company Hafslund Eco. Three of Ladeklar’s supplier relationships are also included in the case. The data in this thesis is collected through semi-structured interviews of employees in Ladeklar and three suppliers. The theoretical framework consists of the themes: the innovation methodologies Lean Startup and Blitzscaling, startups in established companies and supplier relations. The study discover that the innovation methodologies can have effects on startups in established companies. These effects include faster growth, improved culture and improved business model. The effects may also be related to the startup’s ability to operate as an independent unit in the established company. Furthermore, the study shows that innovation methodologies can influence supplier relationships. The effects include initiation and development of supplier relationships. The innovation methodologies are shown to have different effects on supplier relationships, depending on the characteristics of the relationships. In close relationships, the effects of the innovation methodologies can be greater than in distant relationships.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleInnovasjon i startuper i etablerte virksomheter
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel