dc.contributor.advisor | Aune, Tina Bjørnevik | |
dc.contributor.author | Amland, Julie Øksnes | |
dc.contributor.author | Holden, Trine Moslet | |
dc.date.accessioned | 2021-09-22T16:06:26Z | |
dc.date.available | 2021-09-22T16:06:26Z | |
dc.date.issued | 2021 | |
dc.identifier | no.ntnu:inspera:82751215:84645660 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11250/2780536 | |
dc.description.abstract | Innovasjon er sentralt for å overleve i et stadig mer skiftende og konkurranseutsatt næringsliv.
På bakgrunn av dette blir det brukt innovasjonsmetodikker for å utvikle produkter og tjenester
som er ettertraktet i markedet. Lean Startup og Blitzscaling er innovasjonsmetodikker som
bidrar til dette gjennom ulike prinsipper. Disse metodikkene har som mål å forbedre de interne
prosessene i en virksomhet for å styrke virksomhetens posisjon i markedet. Metodikkene tar
derimot lite hensyn til leverandører, og metodikkenes effekt på leverandørrelasjoner er lite
belyst innen forskning. Denne studien skal derfor belyse dette.
Innovasjonsmetodikkene er i stor grad tilpasset startuper, også kalt oppstartsbedrifter, som er
ledende på innovasjon. Til tross for dette ser også etablerte virksomheter nytten av å bruke
metodikkene for å innovere og styrke sine konkurransefortrinn. Mange etablerte virksomheter
har opprettet startuper innad i bedriften for å utnytte de innovative fordelene til
oppstartsbedrifter. Det finnes begrenset forskning på hvilke effekter innovasjonsmetodikkene
gir for startuper i etablerte virksomheter. Dette skal studien også belyse. Studien er dermed et
forskningsbidrag med følgende problemstilling: “Hvilke effekter har innovasjonsmetodikker
på startuper i etablerte virksomheter og leverandørrelasjoner?”
For å besvare problemstillingen er den kvalitative metoden casestudie benyttet. Casestudien
baseres på casebedriften Ladeklar som er en startup i den etablerte virksomheten Hafslund Eco.
I tillegg til selve startupen studeres tre av Ladeklars leverandørrelasjoner. Datainnsamlingen er
i hovedsak gjort gjennom semistrukturerte dybdeintervjuer av ansatte i casebedriften og de tre
leverandørene. Det teoretiske rammeverket i oppgaven består av temaene;
innovasjonsmetodikkene Lean Startup og Blitzscaling, startuper i etablerte virksomheter og
leverandørrelasjoner.
Studiens funn viser at innovasjonsmetodikkene kan ha effekter på startuper i etablerte
virksomheter. Effektene, som trekkes frem, er hurtigere vekst, forbedret arbeidskultur og
forbedret forretningsmodell. I tillegg viser funnene at effektene kan ha sammenheng med
startupens evne til å operere som en selvstendig enhet. Videre viser studien at
innovasjonsmetodikkene kan ha effekter på leverandørrelasjoner. Effektene inkluderer blant
annet initiering og utvikling av relasjoner. Funnene viser at innovasjonsmetodikkene har ulike
effekter på leverandørrelasjoner, og avhenger av relasjonenes kjennetegn. Ved tette relasjoner
kan effektene av metodikkene være større enn ved distanserte relasjoner. | |
dc.description.abstract | Innovation is key to survive in increasingly changing and competitive business markets. Based
on this, businesses use innovation methodologies to develop desirable products and services.
Lean Startup and Blitzscaling are innovation methodologies that contributes to this through
several principles. These two methodologies aim to improve the internal processes of a
company to strengthen the company’s position in a market. However, the methodologies have
a lack of focus on suppliers and there is limited research on the effects of the methodologies
on supplier relationships. Therefore, this study aims to explore this.
The innovation methodologies are adapted to startups, which are the leading business in
innovation. Despite this, established companies also see the benefits of using these
methodologies to innovate and strengthen their competitive advantages. Many established
companies have created startups within their companies to take advantage of the benefits of
innovation in startups. There is limited research on the effects of innovation methodologies on
startups in established companies. Therefore, this study aims to explore this. The study is a
contribution to research, with the following research question: “Which effects does innovation
methodologies have on startups in established companies and supplier relations?”
A case study has been used to answer the research question. The case study is based on the
company Ladeklar, which is a startup in the established company Hafslund Eco. Three of
Ladeklar’s supplier relationships are also included in the case. The data in this thesis is
collected through semi-structured interviews of employees in Ladeklar and three suppliers. The
theoretical framework consists of the themes: the innovation methodologies Lean Startup and
Blitzscaling, startups in established companies and supplier relations.
The study discover that the innovation methodologies can have effects on startups in
established companies. These effects include faster growth, improved culture and improved
business model. The effects may also be related to the startup’s ability to operate as an
independent unit in the established company. Furthermore, the study shows that innovation
methodologies can influence supplier relationships. The effects include initiation and
development of supplier relationships. The innovation methodologies are shown to have
different effects on supplier relationships, depending on the characteristics of the relationships.
In close relationships, the effects of the innovation methodologies can be greater than in distant
relationships. | |
dc.language | nob | |
dc.publisher | NTNU | |
dc.title | Innovasjon i startuper i etablerte virksomheter | |
dc.type | Master thesis | |