• norsk
    • English
  • norsk 
    • norsk
    • English
  • Logg inn
Vis innførsel 
  •   Hjem
  • Fakultet for økonomi (ØK)
  • NTNU Handelshøyskolen
  • Vis innførsel
  •   Hjem
  • Fakultet for økonomi (ØK)
  • NTNU Handelshøyskolen
  • Vis innførsel
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Innovasjon i startuper i etablerte virksomheter

Amland, Julie Øksnes; Holden, Trine Moslet
Master thesis
Thumbnail
Åpne
no.ntnu:inspera:82751215:84645660.pdf (7.739Mb)
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/2780536
Utgivelsesdato
2021
Metadata
Vis full innførsel
Samlinger
  • NTNU Handelshøyskolen [1154]
Sammendrag
Innovasjon er sentralt for å overleve i et stadig mer skiftende og konkurranseutsatt næringsliv.

På bakgrunn av dette blir det brukt innovasjonsmetodikker for å utvikle produkter og tjenester

som er ettertraktet i markedet. Lean Startup og Blitzscaling er innovasjonsmetodikker som

bidrar til dette gjennom ulike prinsipper. Disse metodikkene har som mål å forbedre de interne

prosessene i en virksomhet for å styrke virksomhetens posisjon i markedet. Metodikkene tar

derimot lite hensyn til leverandører, og metodikkenes effekt på leverandørrelasjoner er lite

belyst innen forskning. Denne studien skal derfor belyse dette.

Innovasjonsmetodikkene er i stor grad tilpasset startuper, også kalt oppstartsbedrifter, som er

ledende på innovasjon. Til tross for dette ser også etablerte virksomheter nytten av å bruke

metodikkene for å innovere og styrke sine konkurransefortrinn. Mange etablerte virksomheter

har opprettet startuper innad i bedriften for å utnytte de innovative fordelene til

oppstartsbedrifter. Det finnes begrenset forskning på hvilke effekter innovasjonsmetodikkene

gir for startuper i etablerte virksomheter. Dette skal studien også belyse. Studien er dermed et

forskningsbidrag med følgende problemstilling: “Hvilke effekter har innovasjonsmetodikker

på startuper i etablerte virksomheter og leverandørrelasjoner?”

For å besvare problemstillingen er den kvalitative metoden casestudie benyttet. Casestudien

baseres på casebedriften Ladeklar som er en startup i den etablerte virksomheten Hafslund Eco.

I tillegg til selve startupen studeres tre av Ladeklars leverandørrelasjoner. Datainnsamlingen er

i hovedsak gjort gjennom semistrukturerte dybdeintervjuer av ansatte i casebedriften og de tre

leverandørene. Det teoretiske rammeverket i oppgaven består av temaene;

innovasjonsmetodikkene Lean Startup og Blitzscaling, startuper i etablerte virksomheter og

leverandørrelasjoner.

Studiens funn viser at innovasjonsmetodikkene kan ha effekter på startuper i etablerte

virksomheter. Effektene, som trekkes frem, er hurtigere vekst, forbedret arbeidskultur og

forbedret forretningsmodell. I tillegg viser funnene at effektene kan ha sammenheng med

startupens evne til å operere som en selvstendig enhet. Videre viser studien at

innovasjonsmetodikkene kan ha effekter på leverandørrelasjoner. Effektene inkluderer blant

annet initiering og utvikling av relasjoner. Funnene viser at innovasjonsmetodikkene har ulike

effekter på leverandørrelasjoner, og avhenger av relasjonenes kjennetegn. Ved tette relasjoner

kan effektene av metodikkene være større enn ved distanserte relasjoner.
 
Innovation is key to survive in increasingly changing and competitive business markets. Based

on this, businesses use innovation methodologies to develop desirable products and services.

Lean Startup and Blitzscaling are innovation methodologies that contributes to this through

several principles. These two methodologies aim to improve the internal processes of a

company to strengthen the company’s position in a market. However, the methodologies have

a lack of focus on suppliers and there is limited research on the effects of the methodologies

on supplier relationships. Therefore, this study aims to explore this.

The innovation methodologies are adapted to startups, which are the leading business in

innovation. Despite this, established companies also see the benefits of using these

methodologies to innovate and strengthen their competitive advantages. Many established

companies have created startups within their companies to take advantage of the benefits of

innovation in startups. There is limited research on the effects of innovation methodologies on

startups in established companies. Therefore, this study aims to explore this. The study is a

contribution to research, with the following research question: “Which effects does innovation

methodologies have on startups in established companies and supplier relations?”

A case study has been used to answer the research question. The case study is based on the

company Ladeklar, which is a startup in the established company Hafslund Eco. Three of

Ladeklar’s supplier relationships are also included in the case. The data in this thesis is

collected through semi-structured interviews of employees in Ladeklar and three suppliers. The

theoretical framework consists of the themes: the innovation methodologies Lean Startup and

Blitzscaling, startups in established companies and supplier relations.

The study discover that the innovation methodologies can have effects on startups in

established companies. These effects include faster growth, improved culture and improved

business model. The effects may also be related to the startup’s ability to operate as an

independent unit in the established company. Furthermore, the study shows that innovation

methodologies can influence supplier relationships. The effects include initiation and

development of supplier relationships. The innovation methodologies are shown to have

different effects on supplier relationships, depending on the characteristics of the relationships.

In close relationships, the effects of the innovation methodologies can be greater than in distant

relationships.
 
Utgiver
NTNU

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit
 

 

Bla i

Hele arkivetDelarkiv og samlingerUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifterDenne samlingenUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifter

Min side

Logg inn

Statistikk

Besøksstatistikk

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit