Innovasjon i startuper i etablerte virksomheter
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/2780536Utgivelsesdato
2021Metadata
Vis full innførselSamlinger
- NTNU Handelshøyskolen [1774]
Sammendrag
Innovasjon er sentralt for å overleve i et stadig mer skiftende og konkurranseutsatt næringsliv.På bakgrunn av dette blir det brukt innovasjonsmetodikker for å utvikle produkter og tjenestersom er ettertraktet i markedet. Lean Startup og Blitzscaling er innovasjonsmetodikker sombidrar til dette gjennom ulike prinsipper. Disse metodikkene har som mål å forbedre de interneprosessene i en virksomhet for å styrke virksomhetens posisjon i markedet. Metodikkene tarderimot lite hensyn til leverandører, og metodikkenes effekt på leverandørrelasjoner er litebelyst innen forskning. Denne studien skal derfor belyse dette.
Innovasjonsmetodikkene er i stor grad tilpasset startuper, også kalt oppstartsbedrifter, som erledende på innovasjon. Til tross for dette ser også etablerte virksomheter nytten av å brukemetodikkene for å innovere og styrke sine konkurransefortrinn. Mange etablerte virksomheterhar opprettet startuper innad i bedriften for å utnytte de innovative fordelene tiloppstartsbedrifter. Det finnes begrenset forskning på hvilke effekter innovasjonsmetodikkenegir for startuper i etablerte virksomheter. Dette skal studien også belyse. Studien er dermed etforskningsbidrag med følgende problemstilling: “Hvilke effekter har innovasjonsmetodikkerpå startuper i etablerte virksomheter og leverandørrelasjoner?”
For å besvare problemstillingen er den kvalitative metoden casestudie benyttet. Casestudienbaseres på casebedriften Ladeklar som er en startup i den etablerte virksomheten Hafslund Eco.I tillegg til selve startupen studeres tre av Ladeklars leverandørrelasjoner. Datainnsamlingen eri hovedsak gjort gjennom semistrukturerte dybdeintervjuer av ansatte i casebedriften og de treleverandørene. Det teoretiske rammeverket i oppgaven består av temaene;innovasjonsmetodikkene Lean Startup og Blitzscaling, startuper i etablerte virksomheter ogleverandørrelasjoner.
Studiens funn viser at innovasjonsmetodikkene kan ha effekter på startuper i etablertevirksomheter. Effektene, som trekkes frem, er hurtigere vekst, forbedret arbeidskultur ogforbedret forretningsmodell. I tillegg viser funnene at effektene kan ha sammenheng medstartupens evne til å operere som en selvstendig enhet. Videre viser studien atinnovasjonsmetodikkene kan ha effekter på leverandørrelasjoner. Effektene inkluderer blantannet initiering og utvikling av relasjoner. Funnene viser at innovasjonsmetodikkene har ulikeeffekter på leverandørrelasjoner, og avhenger av relasjonenes kjennetegn. Ved tette relasjonerkan effektene av metodikkene være større enn ved distanserte relasjoner. Innovation is key to survive in increasingly changing and competitive business markets. Basedon this, businesses use innovation methodologies to develop desirable products and services.Lean Startup and Blitzscaling are innovation methodologies that contributes to this throughseveral principles. These two methodologies aim to improve the internal processes of acompany to strengthen the company’s position in a market. However, the methodologies havea lack of focus on suppliers and there is limited research on the effects of the methodologieson supplier relationships. Therefore, this study aims to explore this.
The innovation methodologies are adapted to startups, which are the leading business ininnovation. Despite this, established companies also see the benefits of using thesemethodologies to innovate and strengthen their competitive advantages. Many establishedcompanies have created startups within their companies to take advantage of the benefits ofinnovation in startups. There is limited research on the effects of innovation methodologies onstartups in established companies. Therefore, this study aims to explore this. The study is acontribution to research, with the following research question: “Which effects does innovationmethodologies have on startups in established companies and supplier relations?”
A case study has been used to answer the research question. The case study is based on thecompany Ladeklar, which is a startup in the established company Hafslund Eco. Three ofLadeklar’s supplier relationships are also included in the case. The data in this thesis iscollected through semi-structured interviews of employees in Ladeklar and three suppliers. Thetheoretical framework consists of the themes: the innovation methodologies Lean Startup andBlitzscaling, startups in established companies and supplier relations.
The study discover that the innovation methodologies can have effects on startups inestablished companies. These effects include faster growth, improved culture and improvedbusiness model. The effects may also be related to the startup’s ability to operate as anindependent unit in the established company. Furthermore, the study shows that innovationmethodologies can influence supplier relationships. The effects include initiation anddevelopment of supplier relationships. The innovation methodologies are shown to havedifferent effects on supplier relationships, depending on the characteristics of the relationships.In close relationships, the effects of the innovation methodologies can be greater than in distantrelationships.