Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorOlsen, Tor-Eirik
dc.contributor.advisorHammervold, Randi
dc.contributor.authorMoe, Fride Beate
dc.contributor.authorSiegel, Marcela
dc.date.accessioned2021-09-22T16:05:54Z
dc.date.available2021-09-22T16:05:54Z
dc.date.issued2021
dc.identifierno.ntnu:inspera:82753627:84788017
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2780526
dc.description.abstractDet er lite forskning på styringsmekanismer i barnehager. Norsk barnehagesektor består av private og offentlige aktører. Barnehagene får likt tilskudd, og dermed må de drive kostnadseffektivt for å være lønnsomme. Effektiv drift kan løses ved bruk av økonomistyringsmekanismer. Derfor formulerte vi følgende problemstilling: Hva kjennetegner utforming og bruk av styringsmekanismer i norske barnehager? Vi tok utgangspunkt i Widener (2007) sin SEM-modell som baserer seg på Levers of Control-rammeverket til Simons (1995). Vår kvantitative studie baseres på en spørreundersøkelse besvart av 501 barnehagestyrere. Vi systematiserte datasettet i en faktoranalyse for å undersøke om spørsmålene målte det vi ønsket. Videre utførte vi en SEM-analyse, og til slutt kjørte vi t-tester på faktorskårer for å se på forskjeller mellom offentlige og private barnehager, og innad mellom private eierformer. Funnene fra SEM-analysen tyder på at de strategiske faktorene, driftsusikkerhet og -risiko, bestemmer hvordan styringsmekanismer utformes og brukes. Videre reduseres driftsusikkerhet og -risiko ved bruk av diagnostiske systemer. Diagnostiske systemer har finansielt fokus, og vektlegges mest av private barnehager, og spesielt av konsern. De alternative styringsmekanismene tro-, grense- og interaktive systemer har ikke-finansielt fokus. De brukes i større grad av private barnehager, spesielt konsern. Videre finner vi at organisatorisk læring er like viktig for offentlige og private barnehager. Likevel vektlegger konsern organisatorisk læring i større grad. Forholdet blant styringsmekanismene fasiliterer organisatorisk læring og fokus, men vi fant ingen tegn på at interaktive systemer bidrar til organisatorisk læring. Det samsvarer med Widener (2007) sin empiriske studie, men er i strid med teorien til Simons(1995). Økt fokus hos ledelsen førte ikke til bedre prestasjon. Vi målte opplevd prestasjon i forhold til målsetting fra det siste året, dermed ble resultatene preget av korona. Vi fant at offentlige barnehager opplevde bedre prestasjon. Nasjonale tiltak førte til økt fokus hos ledelsen, mens resultatet ble svekket av økte driftskostnader. Fokus var spesielt viktig for konsern. Vi fant at strategiske faktorer bestemmer bruk av utforming av styringsmekanismene som er komplementære og gjensidig avhengige. De vektlegges ulikt i private og offentlige barnehager, spesielt konsern skiller seg ut.
dc.description.abstractThere is little research into control systems in kindergartens. Norwegian kindergartens consists of private and public sectors. Kindergartens receive equal grants, and must therefore run costeffective to be profitable. Effective operation may be solved by use of management control systems. With this we formulated the following research question: What characterizes the design and use of control systems in Norwegian kindergartens? A SEM-model designed by Widener (2007) which is based on the Levers of Control-framework by Simons (1995) was used as a starting point. This quantitative study is formed by a survey answered by 501 kindergarten managers. Collected data were systematized through factor analysis to find whether the questions measure what is desired, followed by a SEM-analysis, rounded off with t-tests run on the factor scores to find differences between public and private kindergartens and within the private ownerships. The SEM-analysis points towards that the strategic factors, operational uncertainty and risk decide how control systems are designed and used. Operational uncertainty and risk are reduced by diagnostic systems. Diagnostic systems have a financial focus, favored by private kindergartens, especially corporate groups. The alternative control systems belief, boundary and interactive systems hold no finacial focus, and are used more by private kindergartens, especially corporate groups. Organizational learning is found to be equally important for public and private kindergartens. Corporate groups favor organizational learning to a larger degree. The relationship between control systems facilitate organizational learning and focus, but no signs of interactive systems contributing to organizational learning were found. This corresponds with the empirical study presented by Widener (2007), but is contradictory to Simons (1995). Increased focus by management did not lead to an increase in performance. Perceived performance concerning goals set this past year was measured, the results are thereby affected by Covid-19. Public kindergartens were found to perceive better performance. National measures increased the managements focus, while net income were diminished by increasing costs. Corporate groups particularly favor focus. Strategic factors were found to affect the use and design of control systems that are complementary and interdependent. The control systems are favored differently by private and public kindergartens, especially kindergartens run by corporate groups stand out.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleØkonomistyring i norske barnehager
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel