The Impact of Internationalization and Corporate Social Responsibility on Norwegian firms' financial performance: A study encompassing all industries.
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/2780450Utgivelsesdato
2021Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Internasjonaliseringsprosessen har utviklet seg betydelig de siste tiårene. Mest fremtredende er endringen i prosess og tilnærming, og den raskt økte hastigheten. På grunn av det hyppige internasjonalisering tempoet og som et motsvar på krav fra bedriftenes interessenter, øker bedriftene deres grad av samfunnsansvar (CSR). Mens samfunnsansvar begrepet allerede har eksistert i flere tiår, har verdenssamfunnet først de siste årene forsterket bevisstheten rundt fenomenet. Den norske regjeringen har nå tatt en aktiv rolle i å sette CSR på dagsorden. Enten norske firmaer opererer i Norge eller i utlandet, forventer den norske regjeringen at alle virksomheter skal opptre ansvarlig.
Formålet med denne studien er å undersøke forholdet mellom grad av internasjonalisering, samfunnsansvar og økonomisk ytelse blant norske bedrifter med internasjonal aktivitet. Studien er basert på kvantitative metode, og omfatter en rekke ulike næringer i Norge. Bærebjelken i studien er en spørreundersøkelse som ble sendt ut til 500 norske bedrifter.
I tråd med funnene fra undersøkelsen kunne vi ikke finne en klar positiv sammenheng mellom hovedvariablene. Likevel ble det gjort en rekke andre interessante funn. Ett av de indikerer blant annet at forskjellige norske næringer alle karakteriserer CSR som viktig, undersøkelsen viser at norske firmaer generelt opererer med høye etiske standarder. Andre relevante bemerkninger ble gjort under kartleggingen av firmaenes motivasjon for internasjonalisering, deres internasjonaliseringsstrategier og deres motivasjoner for å delta i CSR-aktiviteter. Den mest motiverende drivkraften for internasjonalisering var tilgang til nye/ større marked, mens for CSR var omdømme rangert som høyest motiverende faktor. I tillegg til dette, avslørte studien også at firmaets størrelse, når det gjelder ansatte, har en positiv innvirkning på både virksomhetenes CSR-aktiviteter og økonomiske resultater. The internationalization process has evolved considerably over the last decades. Most prominent is the change in process and approach, and the rapidly increased speed. This rapidly increased internationalization pace drives firms to increase their corporate social responsibility (CSR) as a response to demands set by stakeholders. While the concept of CSR has been around for decades already, the world society has in recent years amped up the awareness around the phenomenon. The Norwegian government has in recent years taken on an active role in placing CSR on the agenda. Whether Norwegian firms operate in Norway or abroad, the Norwegian government expects all businesses to act responsibly.
The purpose of this study is to explore the nature and relationship between the degree of internationalization, corporate social responsibility, and financial performance in Norwegian firms with international activities. The study seeks to encompass all industries in Norway.
This thesis is based on a quantitative approach, where an electronic survey forms the basis of the research. The survey was sent out to 500 Norwegian companies, where more than 20 individual Norwegian industries were represented.
In keeping with the findings from the survey, we could not determine a definite link between the main variables. Nonetheless, a number of other interesting observations were made. Some of the findings indicate that the different Norwegian industries all characterize CSR as important, as records show that Norwegian firms in general operate with high ethical standards. Other relevant remarks were made during the mapping of the firms’ motivation for internationalization, their internationalization strategies, and their motivations for engaging in CSR activities. The highest scoring motivational drivers for internationalization and CSR were respectively access to new/larger markets and reputation. Supplementary to this, the study also revealed that firm size, in terms of employees, have a positive impact on both the firms’ CSR activities and financial performance.