dc.description.abstract | I denne oppgaven har jeg tatt for meg design av matematikkundervisning, spesifikt i emnet trigonometri. Designprosessen har vært informert av didaktisk ingeniørvirksomhet, med teorien om didaktiske situasjoner som rammeverk. Teorien for didaktiske situasjoner er en systemisk teori, der målkunnskapen står i sentrum. Man prøver å designe undervisning der målkunnskapens funksjon kommer til uttrykk. Dette oppnår man gjennom en grundig epistemologisk analyse av kunnskapen. Didaktisk ingeniørvirksomhet er en forskningsmetode for forskning på design av matematikkundervisning. Poenget med didaktisk ingeniørvirksomhet er å forstå hvordan ulike prosesser er med på å påvirke læringen til elever gjennom å design undervisningssituasjonen som skal forskes på. I denne oppgaven er kun de delene som omhandler design og forarbeid tatt i bruk.
Forarbeidet til designet har innebåret en grundig analyse av målkunnskapen for den didaktiske situasjonen og den didaktiske forskningen på dette emnet. På den måten har jeg gjort et dypdykk i trigonometriens epistemologi og didaktikk. Dette har vært med på å forberede meg som skal undervise i dette emnet, samtidig som det vært grunnlaget for selve designet.
I designet har jeg prøvd å etterstrebe idealene i teorien om didaktiske situasjoner om at en målkunnskap kan representeres av et problem med en optimal løsning. Og at elevene skal være i stand til å finne fram til denne optimale løsningen på egenhånd, uten betydelig hjelp av læreren, noe som skal reflekteres i designet. | |