Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorJaccheri, Letizia
dc.contributor.advisorCruzes, Daniela Soares
dc.contributor.authorHagen, Marte Hoff
dc.date.accessioned2021-09-15T16:51:14Z
dc.date.available2021-09-15T16:51:14Z
dc.date.issued2021
dc.identifierno.ntnu:inspera:80744115:26380080
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2778087
dc.description.abstractMotivasjon: Kreativitet er forbundet med innovasjon og sammfunnsvekst og regnes som en av de viktigste egenskapene hos barn. Derfor bør alle som utvikler programvare rettet mot barn være klar over behovet for å forbedre barns kreativitet. Dette mangler imidlertid ofte i dagens programvareutviklingsprosesser. Målsetninger: Denne forskningen ønsker å undersøke hvordan utviklingsprosessen av programvare for barn kan forbedres ved å inkludere kreativitet som en kvalitetsfaktor. Metode: Det ble gjennomført et systematisk litteratursøk av forskningslitteratur fra de siste 10 årene som benyttet metoder for evaluering av kreativitet i digitale kreativitetsstøtteverktøy beregnet for barn. Funn i litteraturgjennomgangen ble kombinert med innsikt i programvareselskapet Ablemagic for å utvikle og evaluere en skreddersydd kreativitetsevaluaeringsmetode. Resultater: Det systematiske litteratursøket identifiserte 81 fagfellevurderte artikler fra de siste 10 årene som viste en stor variasjon av kreativitetsevaluaringsmetoder. Innsikten i Ablemagic indikerte at de hadde en allerede god kreativitetsevalueringsmetode i selskapet, og den skreddersydde kreativitetsevalueringsmetoden for Ablemagic fikk god nytte-, intuitivitets-, og kompabilitetsvurdering. Testeren i Ablemagic integrerte kreativitetsevalueringsmetoden i selskapets evalueringsrutiner. Bidrag: Denne forskningen hjelper forskere og programvareutviklere i valg av kreativitetsevalueringsmetode for å undersøkelsen kreativitet som en kvalitetsfaktor i programvare rettet mot barn. Begrensninger: Begrensningene til denne forskningen er knyttet til valg av metode, muligheten til å generalisere resultatene og koronarestriksjonene i forskningsperioden. Konklusjon: Basert på funnene fra det systematiske litteratursøket og evalueringen av den skreddersydde kreativitetsevalueringsmetoden for Ablemagic ble det lagd anbefalinger for kreativitetsevalueringsmetoder for digitale kreativitetsstøtteverktøy for barn og for å integrere kreativitetsevaluering i programvareutviklingsprosessen. Videre forskning kan bygge på disse anbefalingene for å gi mer kunnskap om integrering av kreativitet som en kvalitetsfaktor i smidig programvareutvikling.
dc.description.abstractMotivation: Creativity is linked to innovation and growth in society and is considered one of the best abilities for children. Thus, any software development team targeting children should be aware of the need to foster children's creativity. However, this aspect is often lacking in the current software development processes. Objective: This research aims to explore how to improve the development process of software for children by including creativity as a quality factor. Methods: A systematic literature review was performed to investigate the research literature of Creativity Evaluation Methods of children’s digital Creativity Support Tools from the last 10 years. The findings of the literature review were combined with insight into the software company Ablemagic to develop and evaluate a tailored Creativity Evaluation Method. Results: The systematic literature review identified 81 peer-reviewed articles from the last 10 years showing the wide variations of Creativity Evaluation Methods. The insight in Ablemagic indicated they already had a good Creativity Evaluation Method in the company, and the tailored Creativity Evaluation Method of Ablemagic had good usefulness, intuitiveness, and compatibility rate. The tester in Ablemagic integrated the Creativity Evaluation Method into the company's evaluation routines. Contribution: This research contributes to researchers and practitioners in the choice of Creativity Evaluation Method to investigate creativity as a quality factor in software targeting children. Limitations: The limitations of this research comprise the choice of methods, the possibility of generalizing the findings, and the COVID-19 restrictions in the research period. Conclusions: Based on the findings from the systematic literature review and the evaluation of the tailored Creativity Evaluation Method of Ablemagic, recommendations were made for Creativity Evaluation Methods of digital Creativity Support Tools for children and for integrating evaluation of creativity in the software development process. Future research can use these recommendations to provide more knowledge regarding integrating creativity as a quality factor in agile software development.
dc.languageeng
dc.publisherNTNU
dc.titleCreativity as a Quality Factor in Software for Children
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel