Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorMajid Rouhani
dc.contributor.authorBright,Brigitt
dc.contributor.authorLarsson Brunvoll, Jonas
dc.date.accessioned2021-09-15T16:49:07Z
dc.date.available2021-09-15T16:49:07Z
dc.date.issued2021
dc.identifierno.ntnu:inspera:83510435:83529088
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2778064
dc.description.abstractÅ tilegne seg et språk og fonologisk kunnskap, gjøres konstant i samspill med omver- denen. Evnen til å forstå, kommunisere og uttrykke seg på en god måte, er en forutsetning som varierer fra person til person. For å gjøre en vurdering på hvorvidt denne evnen mestres, må det krevende arbeid og utredning til. En av testene som brukes i et slikt arbeid er Norsk fonemtest, som egnede fagpersoner bruker til å systematisk kartlegge uttalefeil på. Da testene er en analog test som utføres med penn og papir, bringer testgjennomføringer en mengde utfordringersom sårt trenger forbedringer. Dette prosjektet er blitt gjennomført og gitt som en del av et forskningsarbeid relatert til online uttaletrening i CALST. Hovedmålet for oppgaven var å utvikle en prototype av Norsk fonemtest, for å lette arbeid rundt klassifisering og utredning av talefeil for logopeder, samt gjennomføring av test. Det utførte arbeidet har hatt fokus på å utvikle en online versjon av fonemtesten, med mål om å få erstattet den analoge verjsonen med penn og papir. Det utviklede systemet har spesielt hatt fokus på brukervennlighet, mulighet til å gjøre lyd-og video-opptak og bruk av forveklingsmatriser for å detektere feilbruk av språklyder ved uttale. I denne rapporten dekkes den bakenforliggende teorien bak fonetikk, språkutvikling og Norsk fonemtest. Videre blir valg av metoder og teknologi begrunnet. Fra opp- samlet resultat viser det seg at brukervennlighet er essensielt for at et slikt verk- tøy kan bli tatt i bruk. Dette er observert gjennom flere brukertester med spesi- fikke oppgaver for testing av brukeropplevelse. Videre har en også bemerket seg at forvekslingsmatriser kan brukes til en tilnærmet automatisert analysering av tran- skripsjoner, med forebehold og forutsetninger ved bruk. Tilslutt blir også sikkerhet og personvernsaspektet gjort en vurdering på. Disse resultatene blir nøye diskutert i en egen diskusjonsdel før oppgavens problemstilling blir besvart og konkludert. Helt sist blir hva som kan gjøres ved videre arbeid presentert.
dc.description.abstractThe art of acquiring a language is done through constant interaction with your surroundigs. A persons ability to understand, communicate and express oneself in an understandable way, is a prerequisite skill that varies from person to person. In order to evaluate whether this ability is mastered or not, it requires continuous testing and assessment. A test commonly used in such work is \emph{Norsk fonemtest}. This is a test used by suitable professionals to systematically map pronunciation errors. As the current available test is executed with pen and paper, the test holds a lot of challenges that are in need of improvement. This assignement was provided as part of a research project related to online pronunciation training in CALST. The main objective of the study was to develop a prototype of "Norsk fonemtest", with the main goal of easing the work of detecting speech impediment for speech therapists. Throughout the process, the focus has been on developing an online version of the test, with the aim of replacing the current on. The developed system has particularly focused on ease of use, the ability to make audio and video recordings and the use of phoneme based confusion matrix'. The report covers the underlying theory behind phonetics, childrens language development and the phoneme test. Furthermore, the choice of methods and technology is justified, followed by gathered results from the project.These results are carefully discussed in a separate discussion section before the thesis problem is answered and concluded. Lastly, what is considered future work is presented and swiftly discussed
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleDigital Norsk fonemtest
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel