Show simple item record

dc.contributor.advisorRouhani, Majid
dc.contributor.authorSeljeseth, Sabine
dc.contributor.authorUtne, Sivert
dc.date.accessioned2021-09-15T16:48:45Z
dc.date.available2021-09-15T16:48:45Z
dc.date.issued2021
dc.identifierno.ntnu:inspera:83510435:83529127
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2778058
dc.description.abstractI Norge er det en økende trend i mengden husholdningsavfall som produseres, og en synkende trend i avfallsmengden som blir gjenvunnet. Kommunene i landet har ansvaret for innsamling og behandling av husholdningsavfall. Mange kommuner krever at innbyggerne selv må frakte avfallet til gjenvinningsstasjonen. Dette fører til lange køer og venting for de som ønsker å gjenvinne. I denne bacheloroppgaven ser vi på en løsning for å forenkle leveringsprosessen av avfall. Dette gjøres ved å gi innbyggerne et nytt og digitalt alternativ, som gjør det mulig å gjenvinne avfall uten behovet for å kjøre det selv til gjenvinningsstasjonen. Denne løsningen utforskes i følgende problemstilling: ''Kan en digitalisert løsning for avfallslevering, i form av en mobilapplikasjon, gjøre gjenvinning mer tilgjengelig for befolkningen.'' For å svare på problemstillingen er det utviklet en mobilapplikasjon som kan anvendes på iOS og Android mobiltelefoner. Med denne mobilapplikasjonen kan brukerne legge inn bestillinger av vanlige typer husholdningsavfall som for eksempel møbler, hvitevarer, elektronikk mm. Bestillingen vil så bli plukket opp av en hentebil som frakter avfallet til gjenvinningsstasjonen. Brukertestene gjort på applikasjonen viser at dette er en løsning som er aktuell for brukere uten mulighet til og selv levere avfall til gjenvinningstasjonen. Testbrukerne ser behovet for applikasjonen, og sier de hadde anvendt løsningen fremfor å bruke tid på å levere avfallet selv. Applikasjonen er oversiktlig og lett å navigere, vi mener derfor tjenesten har potensial til å gjøre gjenvinning mer tilgjengelig.
dc.description.abstractIn Norway there is an increasing trend in the amount of household waste that is produced, and a decreasing trend in the amount of waste that is recycled. The municipalities are responsible for the handling and recycling of this waste. Some municipalities require its inhabitants to transport the waste to the recycling station themselves. This results in long waiting times for those who wish to recycle. In this bachelor thesis we will look at a solution to this issue by simplifying the process of transporting the waste. This is achieved by giving the inhabitants a new digital alternative that makes it possible to recycle without the need to deliver the waste themselves. This solution is explored in the following issue: ''Can a digital solution for waste delivery, in the form of a mobile application, make recycling more available to the public.'' To answer this issue we have developed a mobile application that is available on both iOS and Android phones. With this application, the users are able to order pickup of household waste, such as furniture, appliances, electronics etc. The order will then be collected by a truck that delivers the waste to the recycling station. User tests that were performed during this bachelor, shows that this is a viable solution for users without the ability to deliver the waste to the recycling station themselves. Most of tthe test users said they would utelize the application to prevent spending their time delivering the waste themselves. The application was described as easy to navigate with clear functionalities. It is therfore our opinion that this application has the potential to make recycling more available to the public.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleWasteflow - Mobilapplikasjon for avfallshenting
dc.typeBachelor thesis


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record