Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorTesdal, Nils
dc.contributor.authorFaksdal, Stine Olava
dc.date.accessioned2021-09-15T16:43:29Z
dc.date.available2021-09-15T16:43:29Z
dc.date.issued2021
dc.identifierno.ntnu:inspera:83510435:83529160
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2778032
dc.description.abstractI løpet av det siste tiåret har det vært enorm utvikling i fintech-sektoren. Banktjenestene har blitt allemannseie og en viktig del av hverdagen for de fleste. Det kan være tungt å gjøre endringer i finanssektoren, for digitale banktjenester har lenge vært kompliserte. I et landskap der internasjonale teknologigiganter bruker innsamling av brukerdata for å effektivisere finansielle tjenester, har Fixrate laget en langt mer bærekraftig løsning som tar kundene på alvor. Å bygge tillit til kunder med et nyskapende produkt er ikke gjort over natta. Det kan være krevende for en nyoppstartet bedrift å ha ressurser til å tilpasse skreddersydde løsninger for en økende kundebase, i et hurtig tempo. I den forbindelse har det blitt utviklet en ny dashboard-applikasjon som lar kundene selv velge ut innholdet de vil ha i sine oversikter. Parallelt med utvikling av et produkt med løsninger for dashboard og rapport, undersøkes samspillet mellom bank og fintech for å gi bedre innsikt i de krav en fremtidig sluttbruker stiller til finansielle produkter. Prosessen preges av smidig utviklingsmetodikk og fokus på prinsipper for godt interaksjonsdesign. Gjennom resultatene vises det at fokus på godt generelt brukergrensesnitt har koherens med total brukeropplevelse, og at dette gir et godt utgangspunkt for å skreddersy et produkt iterativt etter brukerens behov.
dc.description.abstractThe last decade has seen an exceptional boom of the fintech industry. Digital banking services have become commonplace and a part of our daily lives. However, changing the financial sector is challenging due to the complexity of digital banking services. In a world where international tech giants gather personal data to improve financial services, Fixrate has designed a sustainable option that respects the privacy of its customers. Building customer trust with a product that is new and innovative is not an easy task. Particularly so for start-up companies, who are likely to lack the resources to offer custom-made solutions to a fast-growing customer base. Therefore, a dashboard application which allows the customers to design their own customised overview of their financial data was developed. In addition to developing the product, the requirements of future end users were investigated by looking at the interaction between banks and the fintech industry. The development process was carried out according to lean development methodology with focus on interaction design. Results showed that developing an accessible user interface was linked to total user experience, and a crucial feature in order to iteratively customise the product according to the customer’s needs.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleUtvikling av dashboard-applikasjon for Fixrate AS
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel