• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Fakultet for informasjonsteknologi og elektroteknikk (IE)
  • Institutt for datateknologi og informatikk
  • View Item
  •   Home
  • Fakultet for informasjonsteknologi og elektroteknikk (IE)
  • Institutt for datateknologi og informatikk
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Digitale spor

Tollaksen, Malin; Svensli, Maléne Camilla
Bachelor thesis
Thumbnail
URI
https://hdl.handle.net/11250/2778006
Date
2021
Metadata
Show full item record
Collections
  • Institutt for datateknologi og informatikk [5026]
Description
Full text available on 2024-05-20
Abstract
Dette vårsemesteret har vi undersøkt nordmenns kunnskap om og forhold til å legge igjen digitale spor på internett. Arbeidet har gått ut på å avdekke sammenhenger og forskjeller mellom personer av ulik alder, utdanningsnivå, og grad av kunnskap om temaet. Vi har lagt fokus på personvern, sosiale medier, fordelsprogram og smittestopp-appen for å kunne undersøke om det norske folk har forskjellige holdninger til eksempelvis offentlige og private aktører når det kommer til datainnsamling.

Metodene som ble brukt til egen datainnsamling var spørreundersøkelse, dybdeintervju og dialog med noen utvalgte aktører i dagligvarebransjen. Det var ønskelig å ha en spørreundersøkelse for å undersøke om vi kunne få svar på forskningsspørsmålene våre og se om det var mulig å avdekke noen interessante sammenhenger. Dybdeintervjuene ble benyttet med hensikt om å få en dypere forståelse av hva slags oppfatninger enkeltpersoner av forskjellige aldre og livssituasjoner har om temaet. I tillegg ble det også gjennomført samtaler med tre aktører innen dagligvarebransjen som tilbyr fordelsprogram for kunder. Målet med dette var å få frem aktørenes side av saken. Dette ble gjort ved at aktørene fikk mulighet til å svare på noen spørsmål som bygget på funnene fra spørreundersøkelsen og intervjuene, samt kommentere disse.

Det vi fant ut var at de fleste er bevisste på at de legger igjen digitale spor etter seg, men det er veldig individuelt hva slags kunnskap og tanker de har om dette. Det varierer også hvilken kunnskap de har om rettighetene sine. Det viste seg tydelig gjennom intervjuene at flertallet ser på det å legge igjen digitale spor som nødvendig for å kunne følge med i samfunnet. Vi fant også ut at flere opplevde at det var vanskelig å vite hvilke data som ble samlet inn om dem og hva de ble brukt til, selv om aktørene har alt nedskrevet og kundene har godtatt vilkårene. Vi så også at sosioøkonomiske faktorer og alder påvirker kunnskapsnivået angående personvern, og at skillet mellom digitale innfødte og immigranter påvirker adferd rundt det å legge igjen digitale spor. Det har også vist seg at noen opplever datainnsamling forskjellig ut ifra hvem som er datainnsamleren. Vi har dermed sett at noen ikke har noe problem med å ha posisjonsdeling aktivert på sosiale medier, men derimot har et problem med at staten samler inn posisjonsdata gjennom en app som smittestopp-appen.
 
During this spring term we have been researching Norwegians’ knowledge and their relationship to leaving behind digital traces on the internet. Our work has focused on uncovering connections and differences between persons of different age, level of education, and degree of knowledge about the subject. We have focused on privacy, social media, benefit programs and the Smittestopp application to be able to investigate whether the Norwegian people have different opinions about, for example, public and private businesses regarding data collection.

The methods used for collecting our own data were survey, in-depth interview, and dialogue with a few businesses in the grocery industry. The reason why we chose to do a survey was to investigate if we could find answers to our research questions and see if it were possible to uncover any interesting connections. The in-depth interviews were used with the intention of gaining a deeper understanding of what kind of perceptions individuals of various ages and life situations had on the subject. Dialogues with three businesses in the grocery industry that offer benefit programs for customers was also conducted, with the aim of getting the businesses point of view as well. This was done by giving the businesses the chance to give a statement and answer a few questions regarding the findings from our survey and interviews.

We discovered that most people are aware that they are leaving behind digital traces, but the knowledge and thoughts they have about this is very individual. It also varies what knowledge they have about their rights. The in-depth interviews clearly showed that the majority finds that leaving behind digital traces is necessary to be able to keep up with society. We also found out that several experienced that it was difficult to know what data was collected about them and what they were used for, even though the businesses have everything written down and the customers have accepted the terms. Another thing we found was that socioeconomic factors and age affect the level of knowledge regarding privacy, and that the distinction between digital natives and immigrants affects behavior when it comes to leaving digital traces. Some people experience data collection differently depending on who the data collector is. We have thus seen that some people have no problem with having position sharing activated on social media, but on the other hand has a problem with the government collecting position data through an app such as the Smittestopp application.
 
Publisher
NTNU

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit