Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorNes, Atle
dc.contributor.authorKarlsen, Terje Vittring
dc.date.accessioned2021-09-15T16:37:23Z
dc.date.available2021-09-15T16:37:23Z
dc.date.issued2021
dc.identifierno.ntnu:inspera:83517317:37136377
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2777985
dc.descriptionFull text not available
dc.description.abstractDe fleste kan si seg enig i at kultur bør være tilgjengelig for alle, ikke bare de økonomisk privilegerte. I denne oppgaven undersøkes konsertbransjen, med utgangspunkt i hvordan tilgjengelighet påvirkes både av markedet for konsertbilletter og løsningene som benyttes for billettsalg. Oppgaven starter med å utforske musikkbransjen generelt, nærmere bestemt hvordan den teknologiske utviklingen de siste to tiårene har flyttet fokuset fra innspilt musikk til liveopptredener. Denne endringen har ført til en prisøkning for konsertbilletter som har vært langt større enn den generelle prisøkningen i samfunnet. Det i seg selv har bidratt til å gjøre konserter mer utilgjengelige enn før. Med tanke på hvor raskt de største artistene selger ut konsertene sine, kan man likevel argumentere for at billettene selges til underpris. Dette kjennetegnet ved konsertbransjen forklares med utgangspunkt i teorien om tilbud og etterspørsel. Kort sagt, etterspørselen er ofte mye større enn tilbudet, noe som resulterer i mangel. Mange er villige til å betale store summer for å få oppleve favorittartistene sine live, som gjør at det oppstår et lukrativt sekundærmarked, som regel omtalt som svartebørs. Artistene selv har mulighet til å motvirke dette ved å sette billettpriser nærmere markedspris, men det gjør at konserter blir uoppnåelig for store deler av befolkningen, som igjen vil føre til opprør blant fansen. De fleste artister bryr seg heldigvis om hvordan de oppfattes av andre, så selv om konsertbilletter har blitt betydelig dyrere, kunne prisene ha vært mye høyere. Videresalg over pålydende verdi er forbudt ved lov i flere land. Hensikten er å beskytte forbrukere mot å betale overpris for billetter, men i mange tilfeller kan dette omgås. Oppgaven fortsetter med å se på ulike løsninger for billettsalg, hovedsakelig de som benyttes av Ticketmaster. Flere metoder for å bekjempe bots og svartebørshaier, forhindre billettsvindel og sikre rettferdig fordeling av billetter vurderes. Evalueringene brukes deretter for å anbefale en helhetlig tilnærmingsmåte for billettsalg, som ikke bare ivaretar tilgjengelighet, men også rettferdighet og brukervennlighet. Funnene viser at Ticketmaster allerede har eksisterende løsninger som tilfredsstiller disse kravene, men de har så langt vært lite utbredt, spesielt i markeder utenfor USA.
dc.description.abstractMost people would agree that culture should be equally accessible to everyone, not just the economically privileged. In this thesis, the concert industry is therefore examined based on how accessibility is affected by both the market for concert tickets and the ticketing solutions used. The thesis starts by exploring the music industry in general, specifically how new technology emerging in the past two decades has shifted the focus from recorded music to live events. This shift has caused ticket prices to rise at a rate significantly faster than general inflation, which in itself has made concerts more inaccessible than before. However, considering the pace at which the biggest artists sell out their shows, one could argue that tickets still are underpriced. This characteristic of the concert industry is explained using the theory of supply and demand. In short, demand often far exceeds supply, which creates a shortage. Many are willing to pay exorbitant prices to experience their favorite artists live, and this leads to the creation of a lucrative secondary market, often referred to as a black market. The artists themselves could combat this by pricing tickets closer to market value, but this would in essence make concerts unattainable for large parts of society, and in turn create outrage from the fans. Fortunately, most artists care about public opinion, so even though tickets have become considerably more expensive, the prices could be much higher. Resale above face value is prohibited by law in several countries. This aims to protect consumers from paying inflated ticket prices, although in many cases this can be circumvented. The thesis then goes on to examine different ticketing solutions, mainly those used by Ticketmaster. Various methods for warding off bots and ticket scalpers, preventing ticket fraud, and ensuring fair ticket allotment are considered. These assessments are then used for recommending a comprehensive approach to ticket sales, which not only considers accessibility, but also fairness and user friendliness. The findings suggest that Ticketmaster already has existing solutions that satisfy these requirements, but they have seen limited use thus far, especially in markets outside the US.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleVurdering av konsertmarkedet og ulike billettløsninger
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel