Show simple item record

dc.contributor.advisorMonteiro, Eric
dc.contributor.authorSalvesen, Anders
dc.date.accessioned2021-09-15T16:31:38Z
dc.date.available2021-09-15T16:31:38Z
dc.date.issued2020
dc.identifierno.ntnu:inspera:57320302:25763804
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2777936
dc.description.abstractDenne studien undersøker fagekspertenes rolle i Helseplattformen, et storskala utviklingsprosjekt som skal innføre et felles pasientjournal og pasientadministrativt (EPJ/PAS) system for hele helsetjenesten i Midt-Norge. Helseplattformen utgjør det første steget på vei mot realisering av det nasjonale målbildet Én innbygger - én journal, og skal potensielt fungere som modell for resten av landet. Involvering av fagpersoner og fremtidige brukere i design og utvikling av teknologi blir ansett som viktig for å øke brukskvaliteten, men også for å bidra til at fremtidige brukere får eierskap til det som produseres. Helseplattformen leveres av amerikanske Epic Systems, og skal utvikles med bakgrunn i selskapets «foundation-system» (EFS). Dette er en generisk programvarepakke som inneholder et mangfold standardiserte arbeidsflyter og funksjonalitet som skal kunne konfigureres til å fungere innenfor en rekke forskjellige medisinske kontekster. Svært sentralt i dette tilpasningsarbeidet er fagekspertene. Det er rekruttert omlag 200 fageksperter fra en rekke fagmiljøer, som i utviklingsarbeidet skal bidra med sin ekspertise og faglige forståelse. Denne oppgaven tar sikte på å besvare spørsmålet: Hvordan utøves rollen som fagekspert i storskala utviklingsprosjekter av informasjonssystemer basert på generisk programvare? Det er i denne sammenheng intervjuet fageksperter fra ulike steder i kommunehelsetjenesten. Studien viser at fagekspertene fungerer som forhandlere i møte med utvikler. De har også en svært sentral brobyggerrolle mellom utvikler og fagmiljøene. Med denne rollen er det forbundet et stort ansvar. De skal representere fagmiljøenes interesser i møte med utvikler og bidra til at løsningen utvikles etter helsetjenestenes behov. Det vises til en rekke utfordringer i arbeidet, både relatert til den generiske programvaren og til hvordan prosessen er organisert. Det påpekes for eksempel hvordan de standardiserte, «ferdigbygde» løsningene i EFS i mange tilfeller ikke er i stand til å imøtekomme kommunehelsetjenestens behov. Det må følgelig utvikles nye, skreddersydde løsninger for kommunehelsefeltet. Informantene i studien viser også til utfordringer relatert til å effektivt utøve rollen som representant for fagmiljøene. Et høyt tempo i utviklingsprosessen og til tider utilstrekkelig stillingsprosent, samt vanskeligheter rundt å inkludere den kommunale faggruppa som ressurs, er blant årsakene til dette.
dc.description.abstractThis study examines the role of subject matter experts (SME) in Helseplattformen, a large-scale development project aimed at establishing a common electronic patient record (EPR) and patient administrative (PAS) system for the entire health sector in Central Norway. Helseplattformen is the first step towards the realization of the national goal of One citizen - One Health Record. User involvement in design and development of technology is considered important to increase product quality, and to give future users a sense of ownership in what is produced and in the development process itself. Helseplattformen is delivered by the American corporation Epic Systems. The EPR/PAS solution is based on Epic's generic foundation system (EFS). EFS includes standardized functionality, content and workflows which supposedly can be configured to work across a wide range of medical contexts. Approximately 200 SMEs have been appointed from various health and municipal services to assist in the configuration process with their professional knowledge and expertise. They are central to the design and development effort and will validate the clinical and administrative content being developed. This study will address the following research question: How is the role of subject matter experts exercised in large scale development projects of information systems based on generic software? In this regard interviews with SMEs from various parts of the municipal health services in Central Norway have been conducted. The study shows that the role of the SMEs is multifaceted and is associated with a great deal of responsibility. They function both as representatives and negotiators in the development process and have an important bridging role between the developer and the various communities of practice. This study presents a number of challenges the SMEs have faced so far in the development process. Most notably, EFS's standardized, pre-built solutions are in many cases not compatible with the work practices in the municipal health services. As a result tailor made solutions have to be developed. Due to a fast paced development process as well as insufficient work hours, the SMEs have also experienced difficulties including the communities of practice in the decision-making process.
dc.language
dc.publisherNTNU
dc.titleUtvikling av informasjonssystemer basert på generisk programvare: En casestudie om fagekspertordningen i Helseplattformen
dc.typeMaster thesis


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record