Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorDahl, Yngve
dc.contributor.authorAasmo, Håvard
dc.date.accessioned2021-09-15T16:31:33Z
dc.date.available2021-09-15T16:31:33Z
dc.date.issued2020
dc.identifierno.ntnu:inspera:65649674:17794605
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2777935
dc.descriptionFull text not available
dc.description.abstractSiden introduksjonen av smarttelefon har man sett en enorm vekst av brukere. Samtidig er lavt aktivitetsnivå hos folk et økende problem. Målet med dette prosjektet er å utvikle et konsept for et lokasjonsbasert mobilspill som har som mål å fremme sosial velvære og fysisk aktivitet hos studenter på NTNU. En brukersentrert prosess med "design workshops" deltatt av studenter har blitt brukt til å utvikle konseptet. Videre har data fra denne prosessen blitt brukt til å utvikle en prototype. Denne prototypen ble senere brukertestet på campus. Resultat fra brukertester ble brukt til å undersøke hvordan forskjellige elementer i et lokasjonsbasert spill kan bidra til å fremme sosial velvære og fysisk aktivitet hos spillere. Det ble funnet at, ved hjelp av lokasjonstjenester og kartrepresentasjon, det å plasserer oppgaver rundt om på campus kan bidra til å fremme fysisk aktivitet ved å tvinge spillerne til å bevege seg rundt. Disse oppgavene var basert på samarbeid, noe som fungerte positivt når det gjaldt å fremme sosial velvære hos spillere. Videre ble det funnet at elementer som belønning og tidsbegrensning kan øke konkurranseinstinktet og styrke samarbeid og sosiale interaksjoner mellom spillere.
dc.description.abstractSince the introduction of smartphones, there has been a massive rise in mobile users. At the same time, low levels of physical activity is becoming a problem. The goal of this project is to develop a concept for a location-based mobile game that helps promote physical activity and social well-being for students at the Norwegian University of Science and Technology (NTNU). A user-centered approach with design workshops attended by students was utilized when developing the concept. Furthermore, a prototype was developed based on data gathered from the workshops and later tested by students on campus. From the results of user testing, it was investigated how different elements in a location-based mobile game can help motivate physical activity and social interaction among players. It was found that, aided by location services and an in-application map screen, placing different tasks around campus can help motivate physical activity by forcing players to walk in-between the locations. These tasks were based on cooperation and required all players to participate, something that was found to positively affect social interaction among them. Furthermore, elements such as a reward system and time limit were found to make players more competitive and engaged in the activity, reinforcing cooperation and social interactions.
dc.language
dc.publisherNTNU
dc.titleDeveloping a location-based mobile game promoting physical activity and social interactions among students
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

FilerStørrelseFormatVis

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel