Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorMcCallum, Simon
dc.contributor.advisorPrasolova-Førland, Ekaterina
dc.contributor.authorSørli, Stian
dc.date.accessioned2021-09-15T16:18:59Z
dc.date.available2021-09-15T16:18:59Z
dc.date.issued2020
dc.identifierno.ntnu:inspera:57394288:24101340
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2777896
dc.description.abstractVeien til førerkortet er lang, og krever mye trening. I en verden der det virtuelle tar over mer og mer, sammen med økt interesse for spillopplevelser, kan vi kombinere disse til et læringsverktøy? Denne rapporten dokumenterer utviklingen av en Virtual Reality applikasjon ment for å hjelpe norsk ungdom med øvelseskjøring. Rapporten omhandler hele prosessen fra definisjon, idemylidring og gjennom testing og sluttresultater, med innblikk fra eksperter. Prosessen has fulgt en menneske-sentrert design metodologi, og vi har tatt i bruk iterativ utvikling og hyppig brukertesting. Vi har sett på literaturen innenfor fagfeltet for å drøfte hvor feltet er, hva som mangler, og hva som gjør norske kjøreforhold unike. Vi har sett på bruken av rimelig Virtual Reality-utstyr, og hvordan vår applikasjon kan hjelpe med fjernlæring, nå som det blir mer og mer attraktivt. Et tema som har blitt tatt opp er hvordan en slik applikasjon kan effektivt bli et læreverktøy, ved bruk av konsepter som gamification. Spillet vi har utviklet kaster spillere i midten av en mørk norsk landevei, og spillerne må vise sine ferdigheter innenfor trygg mørkekjøring ved å legge merke til farer i bilveien og å følge trafikkregler. Det er vanskelig å trekke noen tydelige konklusjoner angående applikasjonens læreutbytte utifra våre resultater. Mer testing er nødvendig før vi kan finne ut hva som fungerer bra og hva som ikke fungerer. Vi tilbyr en ny og unik ide ved bruk av rimelig utstyr og fokus på førernes syn, og foreslår videreutvikling ved å designe applikasjonen mot mengdetrening.
dc.description.abstractGetting your driving license requires practice. With the increased popularity of Virtual Reality and gamification, can we combine these elements and make a helpful learning tool? This report documents the development of a Virtual Reality application intended to aid Norwegian drivers in practicing safe driving. The report details the entire process from problem definition, ideation, through testing and showing final results after testing and consulting with industry experts. The process has followed a human-centered design approach, making use of iterative development and rapid user testing. A literature review has been done to evaluate where the current state of the art is, and what makes Norwegian driving conditions unique and interesting. We have looked at the use of low-cost Virtual Reality hardware, and how an application such as this one can also help with remote learning, as it becomes a more desirable thing. Another topic has been how such an application can effectively become a learning tool, using concepts from gamification The game we have developed places players in the middle of a dark Norwegian country road, where they must show proficiency in safe driving by being aware of hazards and following traffic rules. Any conclusions on the application's usage as an effective learning tool are hard to draw from our results. More testing is valuable to find out what currently works and what doesn't. We present a novel idea using low-cost hardware, and suggest future improvements by designing more towards repetitive training.
dc.language
dc.publisherNTNU
dc.titleTowards a driving license in VR: Assisting young drivers learning safe driving in Norway using VR technology
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel