Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorMcCallum, Simon
dc.contributor.advisorPrasolova-Førland, Ekaterina
dc.contributor.authorFriedemann, Carl Erik
dc.date.accessioned2021-09-15T16:18:54Z
dc.date.available2021-09-15T16:18:54Z
dc.date.issued2020
dc.identifierno.ntnu:inspera:57390197:20555511
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2777895
dc.description.abstractVirtuell, Utvidet og Blandet Virkelighet (VR/AR/MR) er sammenhengende teknologier som tillater mennesker å koble med digitale omgivelser og med hverandre. Enorme investeringer i VR/AR/MR fra Google, Facebook, Microsoft og andre, har skapt nye muligheter og krav for forskning i bruken av disse teknologiene, spesielt sosiale aspekter og samarbeidsaspekter. Samarbeidsaspektet til VR/AR/MR har spesiell betydning etter sammenslåingen av NTNU og det tilhørende behovet for å støtte pedagogiske aktiviteter på kryss av campuser på NTNU. Denne masteroppgaven vil fokusere på AR for samarbeid på 3D innhold i pedagogisk sammenheng og evaluere AR som et verktøy for samarbeid i forskjellige sammenhenger. Mulige brukstilfeller inkluderer: anatomimodeller i medisinsk utdannin; 3D kunstnerisk innhold i kunstutdanning; urban modellering for arkitekturstudenter; samarbeid over avstand i en pandemisk sammenheng. Målet med forskningsspørsmålene er å finne fordelene og ulempene med AR teknologi for forskjellige typer innhold; brukergrensesnittaspektene og affordance; utfordringene med å etablere en delt arbeidsplass med AR/MR; å opprettholde workspace awareness. Dette arbeidet ble gjort på basis av MagicLeap teknologi.
dc.description.abstractVirtual, Augmented and Mixed Reality (VR/AR/MR) are related technologies that enable humans to connect with digital environments and with each other. Massive investment in VR/AR/MR from Google, Facebook, Microsoft and others, has created new opportunities and a requirement for research into the effective use of these technologies, especially their social and collaborative aspects. The collaborative aspect of VR/AR/MR is of particular importance following NTNU merger and the corresponding need for supporting educational activities across campuses of NTNU. This master thesis will focus on AR for collaborative work on 3D content in educational contexts and evaluate AR as a tool for collaboration and learning in different settings. Possible use cases include: anatomy models in medical education; 3D artistic content in art education; urban modelling for architecture students; remote collaboration in a pandemic context. The research questions aim to find the advantages and challenges of AR technology for different type of content; user interface aspects and affordances; the challenges of establishing a shared workspace with AR/MR; maintaining workspace awareness. This work was performed on the basis of MagicLeap technology.
dc.language
dc.publisherNTNU
dc.titleCollaboration And Education With The MagicLeap One
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel