Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorDivitini, Monica
dc.contributor.advisorPrasolova-Førland, Ekaterina
dc.contributor.advisor
dc.contributor.authorUlvestad, Simen
dc.contributor.authorRøkke, Christian Bernard Bouwhuis
dc.date.accessioned2021-09-15T16:16:18Z
dc.date.available2021-09-15T16:16:18Z
dc.date.issued2020
dc.identifierno.ntnu:inspera:57384149:33170979
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2777870
dc.description.abstractBruken av virtuell virkelighets teknologier for opplæring på arbeidsplass og utdanning blir stadig mer populært. Å bruke virtuell virkelighet med hensikt til å hjelpe unge jobbsøkere å få innsikt i forskjellige yrker er et pågående prosjekt kalt Virtual Internship utviklet sammen med Norges Teknisk-Naturvitenskapelige Universitet og NAV. Denne oppgaven undersøker effektene samarbeid har på karriereveiledning i virtuell virkelighet, både over avstand og samlokalisert. Ved å modifisere en allerede eksisterende Virtual Internship applikasjon for å legge til samarbeidsfunksjonalitet vil vi se hvorvidt samarbeidsmekanismer hjelper eller hindrer karriereveiledning i virtuell virkelighet. For programvareutvikling tilpasset vi en smidig utviklingsmetode med tre iterative faser. Både kvalitative og kvantitative data ble brukt til å svare på forskningsspørsmålene. Samarbeid i virtuell virkelighet ble funnet å føre til økt brukermedvirkning og mestringstro. Det lettet også prosessen med å gi veiledning under bruk av Virtual Internship systemet. For ekstern karriereveiledning fant vi funksjoner som forenkler kommunikasjon for å være helt nødvendig. Å legge til flerbrukerfunksjonalitet i et eksisterende virtuell virkelighet program designet for én bruker kan variere i vanskelighetsgrad, men rammeverket utviklet i denne oppgaven kan hjelpe til med å lette fremtidig utvikling slik at eksisterende applikasjoner kan bedre legge opp til samarbeid.
dc.description.abstractThe use of virtual reality technologies for workplace training and education is increasingly popular. Using virtual reality with the goal of helping young job seekers to gain insight into different professions is an ongoing project called Virtual Internship developed in partnership by the Norwegian University of Science and Technology and the Norwegian Labour and Welfare Administration. This thesis will look into the effects that collaboration has on virtual reality career guidance, both remote and co-located. By using an already existing Virtual Internship application and modifying it to allow for collaborative work, we will investigate whether or not collaborative features are conducive to career guidance in virtual reality. For software development we adapted an agile development method with three iterative phases. Both qualitative and quantitative data was utilised to help answer the research questions. Collaborative virtual reality was found to lead to increased user engagement and self-efficacy. It also eased the process of providing guidance during the use of a Virtual Internship system. For remote career guidance we found features that simplify communication to be imperative. Adding multi-user functionality in an existing single-user virtual reality application can vary in difficulty, but the developed framework in this thesis should help ease future development so that existing applications can accommodate collaborative mechanisms.
dc.language
dc.publisherNTNU
dc.titleCareer Guidance in Collaborative Virtual Reality
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel