Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorWang, Alf Inge
dc.contributor.authorBui, Quit Phoung
dc.contributor.authorHoff, Håkon Arnø
dc.date.accessioned2021-09-15T16:07:00Z
dc.date.available2021-09-15T16:07:00Z
dc.date.issued2020
dc.identifierno.ntnu:inspera:57320302:21028991
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2777612
dc.description.abstractDet har blitt mer vanlig med et sittestillende liv, noe som fører til flere blir overvektige med hjerte- og karsykdommer. For å unngå dette, så må man øke sin fysiske aktivitet som kan være vanskelig for enkelte. Exergames kan være en løsning på dette problemet, ettersom det kan fremme trening og moro samtidig. Denne oppgaven har gått igjennom eksisterende exergames, fagstoff og teknologier som utforsker potensiale til exergames. Resultatet av oppgaven er et location-aware exergame som kan spilles på smarttelefoner. Telefonen bruker GPS for å finne spillerens plassering i den virkelige verden, for og dermed bli plassert i spillet. Når man flytter på seg i den virkelige verden, så vil GPS posisjonen også endres, og spilleren vil flytte på seg. Målet med spillet er å springe unna dinosaurer inntil en fastsatt tidsbegrensning på flere nivåer. Fem deltakere fra vår vennekrets med en interesse for spill og trening testet spillet. Hver person ble testet og observert i cirka 45 minutter. Etter observasjonene, ble det gjennomført et intervju av hver enkelte. Resultatet av studiet var at vårt exergame har potensiale til å oppmuntre folk til å trene og få helsemessig gevinst av å spille den type spill.
dc.description.abstractA sedentary lifestyle has become more common, leading to a higher percentage of people overweight and increasing the risk of cardiovascular disease. People have to become more physically active to overcome this problem, as some people find it hard to be motivated enough to be more physically active. Exergames can be a solution to this problem by encouraging people to exercise while having fun. This thesis has reviewed existing exergames, literature, and technologies to explore the potential with exergames. As a result, a location-aware exergame played on the smartphone was designed. The game utilizes the smartphone’s GPS to locate the players’ physical position that is mapped directly into the game. Moving into the real world will make players move in the game as the GPS position changes. The game’s objective is to try, within a time limit, to run away from dinosaurs in different levels. Five participants from our social network with an interest in video games and exercise tested our game. The testing lasted approximately 45 minutes for each participant with observations. After observations, an interview of each participant was performed. Of the results, we found that our exergame has the potential to encourage people to exercise and gain physical benefits from playing that kind of game.
dc.language
dc.publisherNTNU
dc.title[ExerGames] Play to get fit
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel