Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorDivitini, Monica
dc.contributor.advisorRouhani, Majid
dc.contributor.authorNystad, Niklas Joakim
dc.date.accessioned2021-09-15T16:04:00Z
dc.date.available2021-09-15T16:04:00Z
dc.date.issued2020
dc.identifierno.ntnu:inspera:57411006:34662136
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2777522
dc.description.abstractÅ programmere med kunnskaps-, programvare- og kodegjenbruk er vanlig og akseptert. For lærere blir dette en utfordring når det kommer til vurdering. Hva kan betraktes som elevers kunnskap og ferdigheter, og hva er ren klipping og liming? Bruken av programmering har eksplodert de siste tiårene, og fler og fler land integrerer programmering og koding i formell utdanning i distinkte IT-fag, i tillegg til i realfag og andre akademiske retninger. Dette prosjekter sikter seg inn på å finne ut hvordan kodegjenbruk i programmeringsundervisning kan relateres til formativ vurdering som undervisnings- og læringspraksis. I tillegg sikter den seg på å finne anbefalt praksis for å arbeide formativt på en hensiktsmessig og effektiv måte. Når en programmerer er gjenbruk av problemløsning, programvare, programmer og spesifikt kode både en vanlig, effektiv og anbefalt måte å skrive nye programmer, og utvikle ny programvare. Et konkret interessant didaktisk tema - formativ vurdering - har beviselig stor innvirkning på læring, og å arbeide formativt har endret måten lærere underviser og betrakter læring. I dette forskningsprosjektet har jeg siktet på å svare problemstillingen "Hva er læreres erfaringer med formativ vurdering med hensyn på kodegjenbruk i programmeringsundervisning?". Jeg har gjennomført en grounded theory intervjustudie, og spurt lærere om deres holdninger til kodegjenbruk i programmeringsundervisning, deres utfordringer med formativ vurdering samt deres anbefalinger til praksis med hensyn på kodegjenbruk i undervisningen. Dette undervisningstemaet mangler retningslinjer, og lar det være opp til den individuelle lærer hvorvidt de støtter eller avviser gjenbruk som konsept. I tillegg er holdningene til kodegjenbruk i klasserommet spredt. Noen lærere er svært åpne og positive til å inkludere det som praksis, imens andre er mer restriktive og foretrekker at elevene unngår det. Jeg har funnet utfordringer rundt kodegjenbruk som praksis på bekostning av ordentlig forståelse og trening i generelle og spesifikke programmeringsferdigheter. Til slutt har jeg funnet og presentert noen av lærernes anbefalinger til praksis for å mestre disse utfordringene. Disse inkluderer ulike formative praksiser, hensiktsmessige oppgavedesign, generell formativ undervisningspraksis, bevissthet rundt å vurdere og lære kodegjenbruk, og mer en måte å vurdere kode og programmer. Forskningsprosjektet viser at kodegjenbruk faktisk er et interessant forskningsområde også innen utdanning, og at å forske på kodegjenbruk i sammenheng med spesifikke didaktiske temaer slik som formativ vurdering kan ha stor nytteverdi med hensyn på hvordan vi underviser programmering, og hva vi kan gjøre for å øke læringsutbyttet.
dc.description.abstractKnowledge, software, and code reuse are common and accepted ways of programming. For teachers this proves a challenge when it comes to assessment. What is the learners knowledge and skill, and what is straight up copy and paste? The use of programming has exploded the past decades, and more and more countries integrate programming and coding in formal education in distinct IT subjects as well as in natural sciences and other academic disciplines. This project has aimed at discovering how code reuse in programming education can relate to formative assessment as a practice when teaching and learning, and proposed some best practices to work formative in an appropriate and efficient manner. When programming, reusing problem solving, software, programs and particularly code is a common, efficient and recommended way of writing new programs and developing new software. A specific didactic topic of interest - formative assessment - is proven to have great impact on learning, and working formative has changed the way teachers work and consider learning. In this research project I have aimed at answering the problem statement "What are teachers’ experiences with formative assessment with regard to code reuse in programming education?". I have conducted a grounded theory interview study, asking teachers about their attitudes towards code reuse in programming education, their challenges with formative assessment and best practices with regards to code reuse. This topic in teaching lacks guidelines, leaving it to the individual teacher whether they support or reject the concept of reuse, and attitudes and approaches towards code reuse in the classroom span wide. Some teachers are very open and positive to include it as a practice, while others are more restrictive and prefer that learners avoid it. I have found challenges revolving around code reuse as a practice on expense of proper understanding and training of general and specific programming skills. Finally, I have found and presented some of the teachers' best practices to overcome these challenges. This includes various formative assessment practices, appropriate exercise design, general formative teaching practice, awareness and teaching of code reuse and more a way of assessing code and programs. The research project shows that code reuse is indeed an interesting field of research also in education, and that studying code reuse in relation to specific didactic topics such as formative assessment, can gain valuable knowledge about how we are teaching programming, and what we can do to increase learning gains.
dc.language
dc.publisherNTNU
dc.titleFormative Assessment and Code Reuse
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel