dc.contributor.advisor | Trætteberg, Hallvard | |
dc.contributor.author | Arnesen, Ine Lofthus | |
dc.date.accessioned | 2021-09-15T16:03:45Z | |
dc.date.available | 2021-09-15T16:03:45Z | |
dc.date.issued | 2020 | |
dc.identifier | no.ntnu:inspera:57384149:25122412 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11250/2777516 | |
dc.description | Full text not available | |
dc.description.abstract | Utvikling av prototyper er en viktig del av en brukersentrert designprosess. Prototyper må kunne utvikles hurtig. Denne oppgaven ser på hvordan modelldrevet programvareutvikling kan bli brukt til å lette arbeidsmengden assosiert med å lage og forbedre prototyper. Dette var utført ved å designe og lage prototyper i en modelldrevet prosess som tok i bruk resultater fra en brukersentrert designprosess. Det ble konkludert med at modelldrevne teknikker kan forbedre produktivitet i utvikling av funksjonelle prototyper gjennom kodegenerering, validering av modeller for å oppdage mangler tidlig i prosessen, samt økt modifiserbarhet gjennom konfigurasjon og automatisk forplantning av endringer. Spesielt nyttig var hvordan bruk av modeller kunne gjøre klient-tjener-kommunikasjon generisk. I tillegg kunne domenespesifikke språk, basert på modeller, effektivisere prosessen i å lage instanser for brukertesting. Ettersom det er tidkrevende å utvikle gode modeller, er modelldrevet utvikling spesielt nyttig dersom en konseptuell modell er utviklet i designprosessen og kan gjenbrukes. | |
dc.description.abstract | Prototype development is an important part of the user-centered design process. Prototypes need to be developed rapidly. This thesis looks into how model-driven software development can be used to alleviate workload in designing and refining functional prototypes. This was accomplished by designing and creating prototypes following a model-driven process, using artifacts from a user-centered design process as input. It was found that model-driven techniques can improve productivity through code generation, utilizing model validation to avoid programming dead-ends, and making it easier to modify prototypes through configuration and automatic propagation of changes. Particularly useful was how models could be utilized to make client-server communication generic. In addition, productivity in creating instances for user testing was achieved by developing a domain-specific language. As developing good models is time-consuming, model-driven software development is particularly useful if a conceptual model developed in the design process can be reused. | |
dc.language | | |
dc.publisher | NTNU | |
dc.title | Utility of Model-Driven Techniques in Prototype Development | |
dc.type | Master thesis | |