Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorAalberg, Trond
dc.contributor.authorLarsen, Anders
dc.date.accessioned2021-09-15T16:01:56Z
dc.date.available2021-09-15T16:01:56Z
dc.date.issued2020
dc.identifierno.ntnu:inspera:57394288:20574174
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2777499
dc.description.abstractElektroniske porteføljer i høyere utdanning har vært et tema det har blitt forsket mye på siden 90-tallet. Akademikere fremhever spesielt et forbedringspotensiale innenfor læring, men slike e-porteføljer har blitt møtt med blandede reaksjoner. Nyere rapporter viser at teknologien blir tatt i bruk ved stadig flere institusjoner, samtidig som studentene viser mindre og mindre interesse i å bruke den. Læring er ikke den eneste anvendelsen av teknologien, da studentenes fullførte arbeider, eller såkalte "artefakter", også kan settes sammen til e-porteføljer som markedsfører studenten til potensielle arbeidsgivere. Bare å ha tilgang til artefaktene kan vise seg å være verdifullt for studenter som ellers mister tilgangen til dem etter endt studie. E-porteføljer for rekruttering og artefaktbevaring blir utforsket i denne oppgaven, først gjennom en undersøkelse av faglitteraturen og moderne e-porteføljesystemer. Interessen for e-porteføljer blir vurdert fra bunnen av ved å måle relevansen til artefakter for både studenter og rekrutteringsansvarlige. En undersøkelse av obligatoriske arbeider etablerer et sett med artefakttyper. Artefakttypene tilbyr et rammeverk for en spørreundersøkelse som måler studentenes interesse i å bevare og vise de forskjellige kategoriene av artefakter til arbeidsgivere. En rekke intervjuer med rekrutteringsansvarlige kartlegger ansettelsesprosessen og utforsker hvorvidt e-porteføljer kan hjelpe dem. Spørreundersøkelsen viste at studentene har en tydelig interesse i å både bevare og vise frem artefakter til arbeidsgivere, mens de rekrutteringsansvarlige uttrykte en varsom interesse. De funksjonelle kravene til brukerne må møtes for at e-porteføljer skal bli tatt i bruk, som førte til at et sett med betraktninger for e-porteføljers utforming ble formulert basert på de innsamlede dataene. Settet med betraktninger tilbyr et eksempel på typen funksjonalitet et moderne e-porteføljesystem for rekruttering og artefaktbevaring behøver, samt en rekke utfordringer fra litteraturen. Til slutt bes institusjoner fristet av e-porteføljer om å utføre en grundig undersøkelse av hva deres interessenter egentlig ønsker, og å vurdere om de angivelige fordelene ved e-porteføljer sannelig måler opp mot alternativene.
dc.description.abstractElectronic portfolios in higher education have been the subject of much research since the 90s, with academics especially touting the potential for enhanced learning. Such e-portfolios have received a mixed response, with recent reports showing both a growing rate of adoption at institutions, yet sinking popularity with students. Learning is not their only application, as coursework produced by students, known as "artifacts", could be shaped into e-portfolios marketing the student to potential employers. Simply retaining artifacts could also provide value to students that would otherwise lose access to them post-graduation. E-portfolios for recruitment and artifact retainment are examined in this thesis, beginning with a look at e-portfolios through literature and state-of-the-art systems. The interest in e-portfolios is evaluated from the ground up by measuring the relevance of artifacts for both students and recruiters. A study of mandatory coursework establishes a set of artifact types, providing the framework for a survey measuring students' desire to retain and show the types of artifacts to recruiters. Meanwhile, interviews with a set of industry recruiters offer an in-depth examination of the recruitment process and how e-portfolios could assist them. The students surveyed showed a clear interest in both retaining artifacts and showing them to recruiters, while the recruiters responded with cautious optimism. As the needs of various stakeholders would be key to the adoption of such an e-portfolio, a set of design considerations were formed based on the collected data. The design considerations provide an example of the functionality a modern e-portfolio for recruitment and artifact retainment would need, as well as challenges from previous literature. In the end, institutions tempted by the promise of e-portfolios are asked to thoroughly examine the needs of their stakeholders and to consider if the purported benefits of e-portfolios truly measure up to the alternatives.
dc.language
dc.publisherNTNU
dc.titleExploring the Relevance of E-Portfolios for Recruitment and Artifact Retainment
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel