Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorOlsen, Tor-Eirik
dc.contributor.authorHaugland, Simen
dc.contributor.authorØyen, Kristian
dc.contributor.authorAlbrigtsen, Aurora
dc.date.accessioned2021-09-14T17:18:47Z
dc.date.available2021-09-14T17:18:47Z
dc.date.issued2021
dc.identifierno.ntnu:inspera:80218484:80606892
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2777262
dc.description.abstractCutters AS startet som et konsept med utgangspunkt i å gjøre hårklippen enklere. Gründer Kristian Solheim og Andreas Karmøy gikk sammen i 2015 for å realisere dette konseptet. Formålet var enkelt; å kun tilby drop-in timer til fast pris 299 kroner, for 15 minutter med hårklipp. Første salong dukket opp i Bergen, men raskt var Cutters å se i hele Norge. Den eventyrlige veksten Cutters har sett, gjorde at de utvidet til alle de nordiske landene, med resten av Europa i kikkerten. I oppstartsfasen var bekymringen om hvorvidt andre aktører kom til å kopiere konseptet, når de så at Cutters fylte et behov som tidligere ikke var dekket. Dette ble aldri tilfellet, og de har nå bygget en sterk kultur og effektiv drift som gjør det vanskelig å kopiere. Dette i kombinasjon med ønsket om videre vekst, legger til rette for å fortsette utviklingen. I oppgaven har vi tatt for oss en fireårsperiode fra 2016 - 2019. Dette er årene hvor Cutters etter oppstartsfasen er preget av enorm vekst. Vi har gjennom en regnskapsanalyse sett på nøkkeltallene til virksomheten i perioden. Ved bruk av kjente verktøy og modeller for intern og ekstern analyse har vi også foretatt en strategisk analyse, for å se på virksomhetens styrker/svakheter, samt muligheter og trusler i markedet. Vi har benchmarket virksomheten mot en av konkurrentene i bransjen, for å se om endringene avviker fra konkurrentene, eller om det skyldes øvrige forhold i markedet. Formålet med oppgaven har vært å se nærmere på veksten til virksomheten, og hvilke hendelser som har bidratt til endringene i regnskapstallene i perioden. Cutters har raskt nådd en omsetning på høyde med den største markedsaktøren, og produseres solid lønnsomhet i takt med omsetningen. Cutters’ likviditet viser seg å være synkende, men relativ til bransjen kan dette vise seg å være et felles trekk. I form av finansiering er Cutters tilfredsstillende. Strategisk har Cutters plassert seg ypperlig, gjennom et nytt og spennende konsept.
dc.description.abstractCutters AS started as a concept with the intention to simplify the traditional haircut. Founder Kristian Solheim and Andreas Karmøy joined forces in 2015 to realize this concept. The purpose was simple; offer only drop-in sessions with no appointments, to a fixed price of 299 NOK, for a 15-minute haircut. The first salon was started in Bergen, with many to follow everywhere in Norway. The immense growth Cutters has experienced resulted in an expansion to the remaining nordic countries, with the rest of Europe as their next target. In the startup-phase, there existed a worry that others would imitate the concept, after seeing that Cutters were filling a need which previously wasn’t known. This never occurred, and Cutters has now built a strong culture with effective operation, which makes it hard to copy. This, in combination with the drive to continue growing, facilitates further development. In this assignment, we have analyzed the four-year-period 2016 – 2019. These are the years Cutters are enveloped in overwhelming growth, following their startup-phase. We have through an accounting-analysis considered the business’ key financial figures in the period. By using established tools and models for internal and external analysis, we have also made a strategic analysis, to contemplate the strengths and weaknesses of the business, as well as the threats and opportunities in the market. We have also benchmarked the business to one of the competitors in the industry, to see if the development of key financial figures are different from competitors, or if the changes are due to other properties in the market. The purpose of the assignment has been to examine the growth of the business, and which occurrences that drive the change of the key financial figures in the period. Cutters has quickly reached a turnover on par with the current largest market operator, and solid profitability is produced in line with the turnover. Cutters’ liquidity is proving to be declining, but relative to the industry, this may prove to be a common feature. In terms of financing, Cutters is satisfactory. Strategically, Cutters have positioned themselves superbly, through a new and exciting concept.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleRegnskapsanalyse av Cutters AS med fokus på lønnsomhet
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel