• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Fakultet for økonomi (ØK)
  • NTNU Handelshøyskolen
  • View Item
  •   Home
  • Fakultet for økonomi (ØK)
  • NTNU Handelshøyskolen
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Regnskapsanalyse av Cutters AS med fokus på lønnsomhet

Haugland, Simen; Øyen, Kristian; Albrigtsen, Aurora
Bachelor thesis
Thumbnail
View/Open
no.ntnu:inspera:80218484:80606892.pdf (7.126Mb)
URI
https://hdl.handle.net/11250/2777262
Date
2021
Metadata
Show full item record
Collections
  • NTNU Handelshøyskolen [1516]
Abstract
Cutters AS startet som et konsept med utgangspunkt i å gjøre hårklippen enklere. Gründer

Kristian Solheim og Andreas Karmøy gikk sammen i 2015 for å realisere dette konseptet.

Formålet var enkelt; å kun tilby drop-in timer til fast pris 299 kroner, for 15 minutter med

hårklipp. Første salong dukket opp i Bergen, men raskt var Cutters å se i hele Norge. Den

eventyrlige veksten Cutters har sett, gjorde at de utvidet til alle de nordiske landene, med

resten av Europa i kikkerten.

I oppstartsfasen var bekymringen om hvorvidt andre aktører kom til å kopiere konseptet, når

de så at Cutters fylte et behov som tidligere ikke var dekket. Dette ble aldri tilfellet, og de har

nå bygget en sterk kultur og effektiv drift som gjør det vanskelig å kopiere. Dette i

kombinasjon med ønsket om videre vekst, legger til rette for å fortsette utviklingen.

I oppgaven har vi tatt for oss en fireårsperiode fra 2016 - 2019. Dette er årene hvor Cutters

etter oppstartsfasen er preget av enorm vekst. Vi har gjennom en regnskapsanalyse sett på

nøkkeltallene til virksomheten i perioden. Ved bruk av kjente verktøy og modeller for intern

og ekstern analyse har vi også foretatt en strategisk analyse, for å se på virksomhetens

styrker/svakheter, samt muligheter og trusler i markedet. Vi har benchmarket virksomheten

mot en av konkurrentene i bransjen, for å se om endringene avviker fra konkurrentene, eller

om det skyldes øvrige forhold i markedet.

Formålet med oppgaven har vært å se nærmere på veksten til virksomheten, og hvilke

hendelser som har bidratt til endringene i regnskapstallene i perioden. Cutters har raskt nådd

en omsetning på høyde med den største markedsaktøren, og produseres solid lønnsomhet i

takt med omsetningen. Cutters’ likviditet viser seg å være synkende, men relativ til bransjen

kan dette vise seg å være et felles trekk. I form av finansiering er Cutters tilfredsstillende.

Strategisk har Cutters plassert seg ypperlig, gjennom et nytt og spennende konsept.
 
Cutters AS started as a concept with the intention to simplify the traditional haircut. Founder

Kristian Solheim and Andreas Karmøy joined forces in 2015 to realize this concept. The

purpose was simple; offer only drop-in sessions with no appointments, to a fixed price of 299

NOK, for a 15-minute haircut. The first salon was started in Bergen, with many to follow

everywhere in Norway. The immense growth Cutters has experienced resulted in an

expansion to the remaining nordic countries, with the rest of Europe as their next target.

In the startup-phase, there existed a worry that others would imitate the concept, after seeing

that Cutters were filling a need which previously wasn’t known. This never occurred, and

Cutters has now built a strong culture with effective operation, which makes it hard to copy.

This, in combination with the drive to continue growing, facilitates further development.

In this assignment, we have analyzed the four-year-period 2016 – 2019. These are the years

Cutters are enveloped in overwhelming growth, following their startup-phase. We have

through an accounting-analysis considered the business’ key financial figures in the period.

By using established tools and models for internal and external analysis, we have also made a

strategic analysis, to contemplate the strengths and weaknesses of the business, as well as the

threats and opportunities in the market. We have also benchmarked the business to one of the

competitors in the industry, to see if the development of key financial figures are different

from competitors, or if the changes are due to other properties in the market.

The purpose of the assignment has been to examine the growth of the business, and which

occurrences that drive the change of the key financial figures in the period. Cutters has

quickly reached a turnover on par with the current largest market operator, and solid

profitability is produced in line with the turnover. Cutters’ liquidity is proving to be declining,

but relative to the industry, this may prove to be a common feature. In terms of financing,

Cutters is satisfactory. Strategically, Cutters have positioned themselves superbly, through a

new and exciting concept.
 
Publisher
NTNU

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit