Regnskapsanalyse av Cutters AS med fokus på lønnsomhet
Abstract
Cutters AS startet som et konsept med utgangspunkt i å gjøre hårklippen enklere. GründerKristian Solheim og Andreas Karmøy gikk sammen i 2015 for å realisere dette konseptet.Formålet var enkelt; å kun tilby drop-in timer til fast pris 299 kroner, for 15 minutter medhårklipp. Første salong dukket opp i Bergen, men raskt var Cutters å se i hele Norge. Deneventyrlige veksten Cutters har sett, gjorde at de utvidet til alle de nordiske landene, medresten av Europa i kikkerten.
I oppstartsfasen var bekymringen om hvorvidt andre aktører kom til å kopiere konseptet, nårde så at Cutters fylte et behov som tidligere ikke var dekket. Dette ble aldri tilfellet, og de harnå bygget en sterk kultur og effektiv drift som gjør det vanskelig å kopiere. Dette ikombinasjon med ønsket om videre vekst, legger til rette for å fortsette utviklingen.
I oppgaven har vi tatt for oss en fireårsperiode fra 2016 - 2019. Dette er årene hvor Cuttersetter oppstartsfasen er preget av enorm vekst. Vi har gjennom en regnskapsanalyse sett pånøkkeltallene til virksomheten i perioden. Ved bruk av kjente verktøy og modeller for internog ekstern analyse har vi også foretatt en strategisk analyse, for å se på virksomhetensstyrker/svakheter, samt muligheter og trusler i markedet. Vi har benchmarket virksomhetenmot en av konkurrentene i bransjen, for å se om endringene avviker fra konkurrentene, ellerom det skyldes øvrige forhold i markedet.
Formålet med oppgaven har vært å se nærmere på veksten til virksomheten, og hvilkehendelser som har bidratt til endringene i regnskapstallene i perioden. Cutters har raskt nådden omsetning på høyde med den største markedsaktøren, og produseres solid lønnsomhet itakt med omsetningen. Cutters’ likviditet viser seg å være synkende, men relativ til bransjenkan dette vise seg å være et felles trekk. I form av finansiering er Cutters tilfredsstillende.Strategisk har Cutters plassert seg ypperlig, gjennom et nytt og spennende konsept. Cutters AS started as a concept with the intention to simplify the traditional haircut. FounderKristian Solheim and Andreas Karmøy joined forces in 2015 to realize this concept. Thepurpose was simple; offer only drop-in sessions with no appointments, to a fixed price of 299NOK, for a 15-minute haircut. The first salon was started in Bergen, with many to followeverywhere in Norway. The immense growth Cutters has experienced resulted in anexpansion to the remaining nordic countries, with the rest of Europe as their next target.
In the startup-phase, there existed a worry that others would imitate the concept, after seeingthat Cutters were filling a need which previously wasn’t known. This never occurred, andCutters has now built a strong culture with effective operation, which makes it hard to copy.This, in combination with the drive to continue growing, facilitates further development.
In this assignment, we have analyzed the four-year-period 2016 – 2019. These are the yearsCutters are enveloped in overwhelming growth, following their startup-phase. We havethrough an accounting-analysis considered the business’ key financial figures in the period.By using established tools and models for internal and external analysis, we have also made astrategic analysis, to contemplate the strengths and weaknesses of the business, as well as thethreats and opportunities in the market. We have also benchmarked the business to one of thecompetitors in the industry, to see if the development of key financial figures are differentfrom competitors, or if the changes are due to other properties in the market.
The purpose of the assignment has been to examine the growth of the business, and whichoccurrences that drive the change of the key financial figures in the period. Cutters hasquickly reached a turnover on par with the current largest market operator, and solidprofitability is produced in line with the turnover. Cutters’ liquidity is proving to be declining,but relative to the industry, this may prove to be a common feature. In terms of financing,Cutters is satisfactory. Strategically, Cutters have positioned themselves superbly, through anew and exciting concept.