dc.contributor.advisor | Olsen, Tor-Eirik | |
dc.contributor.author | Skar, Adrian | |
dc.contributor.author | Tveit, Jakob | |
dc.contributor.author | Thorsnes, Sindre | |
dc.date.accessioned | 2021-09-14T17:18:36Z | |
dc.date.available | 2021-09-14T17:18:36Z | |
dc.date.issued | 2021 | |
dc.identifier | no.ntnu:inspera:80218484:80534623 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11250/2777257 | |
dc.description.abstract | I denne semesteroppgaven har vi gjennomført en regnskapsanalyse med fokus på
lønnsomhet av Skipnes Kommunikasjon AS i perioden 2016 – 2019. Vi har samtidig
sett på hva Skipnes Kommunikasjon AS har gjort og må gjøre videre for å tilpasse
seg en bransje i utvikling. Skipnes Kommunikasjon AS er under Skipnes Holding AS,
som er en av Norges største grafiske bedrifter. Skipnes Kommunikasjon AS sin
primære inntektskilde er produksjon og distribusjon av informasjons- og
markedsmateriell.
Først i oppgaven vil vi presentere vår problemstilling og situasjonen til Skipnes,
heretter kun “Skipnes”. Deretter vil vi presentere teori og foreta en analyse av
relevante regnskaps- og nøkkeltall som vil bli drøftet i lys av dagens situasjon,
sammen med en strategisk analyse. Avslutningsvis gjennomfører vi en
benchmarking av Skipnes og deres to største konkurrenter, Trykkpartner AS og
Fagtrykk AS. Våre funn viser her at Skipnes er en aktør som driver godt og vil kunne
kapre markedsandeler i tiden fremover. Skipnes innehar en god økonomisk stilling,
da de er en av få i bransjen som eier byggene de holder til i selv. Vi ser at
omsetningen til Skipnes i 2019 var den laveste av de tre, men hadde likevel best
resultatgrad. Videre ser vi at trykkeribransjen er i endring fra å tidligere kun
produsere fysiske trykk, til i å levere flere digitale tjenester. Dette har utvidet antall
konkurrenter og det gjelder å være innovativ for å se kundenes behov i fremtiden.
Etterspørselen etter fysiske trykk har falt noe, men det er ingenting som sier at
etterspørselen vil forsvinne helt.
Som følge av oppbygging av en solid økonomi har Skipnes nå investert i nye lokaler
og trykkerimaskiner som skal stå klart sommeren 2022. Dette viser at Skipnes er en
bedrift som satser mot fremtiden og ser potensiale i bransjen. Flere konkurrenter i
trykkeribransjen sliter, noe Skipnes kan utnytte i årene fremover ved å kapre nye
markedsandeler. Skipnes ønsker å satse hardere på en mer rådgivende rolle innen
markedsføring og utvider sitt spekter av hva de kan tilby kunden. | |
dc.description.abstract | In this semester assignment, we have conducted an accounting analysis focusing on
the profitability of the company, Skipnes in the period from 2016 to 2019. We have
also looked at what Skipnes has done and must continue to do, to adapt to an
changing industry. Skipnes is under Skipnes Holding AS, which is one of Norway’s
largest graphic companies. Skipnes Kommunikasjon AS primary source of revenue
is production and distribution of marketing materials.
In the introduction we will present our research question and the market situation for
Skipnes. Then we will present theory and make an analysis of relevant accounting
and key financial figures that will be discussed in light of the current situation
together with the strategic analysis. Then we will do a benchmark of Skipnes and
their two largest competitors, Trykkpartner AS and Fagtrykk AS. Our findings show
that Skipnes Kommunikasjon AS runs their business well, and they will be able to
strenghten their position in the market for the time ahead. They are in favourable
position financially speaking and have good finances as they are one of the few in
the industry to own their own commercial buildings. We see that Skipnes turnover in
2019 was the lowest of the four years, but still have the best return on total capital.
Furthermore, we see that the printing industry is changing from previously only
producing physical prints to delivering more digital services. This has expanded the
number of competitors and it is important to be able to see what the customers
actually demand. The demand for prints has fallen somewhat, but there is no reason
to believe that the demand will disappear completely.
Overall, we see that Skipnes is operating well and it is worth mentioning that in the
same time they have invested in new printing machines that will be ready by the
summer of 2022. Several competitors in the printing industry are struggling,
something Skipnes can take advantage of in the years ahead by capturing new
market shares. Skipnes wants to focus more on an advisory role in marketing and
add new services for the customers. | |
dc.language | nob | |
dc.publisher | NTNU | |
dc.title | Lønnsomhetsanalyse av Skipnes Kommunikasjon AS | |
dc.type | Bachelor thesis | |