Show simple item record

dc.contributor.advisorOlsen, Tor-Eirik
dc.contributor.authorSkar, Adrian
dc.contributor.authorTveit, Jakob
dc.contributor.authorThorsnes, Sindre
dc.date.accessioned2021-09-14T17:18:36Z
dc.date.available2021-09-14T17:18:36Z
dc.date.issued2021
dc.identifierno.ntnu:inspera:80218484:80534623
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2777257
dc.description.abstractI denne semesteroppgaven har vi gjennomført en regnskapsanalyse med fokus på lønnsomhet av Skipnes Kommunikasjon AS i perioden 2016 – 2019. Vi har samtidig sett på hva Skipnes Kommunikasjon AS har gjort og må gjøre videre for å tilpasse seg en bransje i utvikling. Skipnes Kommunikasjon AS er under Skipnes Holding AS, som er en av Norges største grafiske bedrifter. Skipnes Kommunikasjon AS sin primære inntektskilde er produksjon og distribusjon av informasjons- og markedsmateriell. Først i oppgaven vil vi presentere vår problemstilling og situasjonen til Skipnes, heretter kun “Skipnes”. Deretter vil vi presentere teori og foreta en analyse av relevante regnskaps- og nøkkeltall som vil bli drøftet i lys av dagens situasjon, sammen med en strategisk analyse. Avslutningsvis gjennomfører vi en benchmarking av Skipnes og deres to største konkurrenter, Trykkpartner AS og Fagtrykk AS. Våre funn viser her at Skipnes er en aktør som driver godt og vil kunne kapre markedsandeler i tiden fremover. Skipnes innehar en god økonomisk stilling, da de er en av få i bransjen som eier byggene de holder til i selv. Vi ser at omsetningen til Skipnes i 2019 var den laveste av de tre, men hadde likevel best resultatgrad. Videre ser vi at trykkeribransjen er i endring fra å tidligere kun produsere fysiske trykk, til i å levere flere digitale tjenester. Dette har utvidet antall konkurrenter og det gjelder å være innovativ for å se kundenes behov i fremtiden. Etterspørselen etter fysiske trykk har falt noe, men det er ingenting som sier at etterspørselen vil forsvinne helt. Som følge av oppbygging av en solid økonomi har Skipnes nå investert i nye lokaler og trykkerimaskiner som skal stå klart sommeren 2022. Dette viser at Skipnes er en bedrift som satser mot fremtiden og ser potensiale i bransjen. Flere konkurrenter i trykkeribransjen sliter, noe Skipnes kan utnytte i årene fremover ved å kapre nye markedsandeler. Skipnes ønsker å satse hardere på en mer rådgivende rolle innen markedsføring og utvider sitt spekter av hva de kan tilby kunden.
dc.description.abstractIn this semester assignment, we have conducted an accounting analysis focusing on the profitability of the company, Skipnes in the period from 2016 to 2019. We have also looked at what Skipnes has done and must continue to do, to adapt to an changing industry. Skipnes is under Skipnes Holding AS, which is one of Norway’s largest graphic companies. Skipnes Kommunikasjon AS primary source of revenue is production and distribution of marketing materials. In the introduction we will present our research question and the market situation for Skipnes. Then we will present theory and make an analysis of relevant accounting and key financial figures that will be discussed in light of the current situation together with the strategic analysis. Then we will do a benchmark of Skipnes and their two largest competitors, Trykkpartner AS and Fagtrykk AS. Our findings show that Skipnes Kommunikasjon AS runs their business well, and they will be able to strenghten their position in the market for the time ahead. They are in favourable position financially speaking and have good finances as they are one of the few in the industry to own their own commercial buildings. We see that Skipnes turnover in 2019 was the lowest of the four years, but still have the best return on total capital. Furthermore, we see that the printing industry is changing from previously only producing physical prints to delivering more digital services. This has expanded the number of competitors and it is important to be able to see what the customers actually demand. The demand for prints has fallen somewhat, but there is no reason to believe that the demand will disappear completely. Overall, we see that Skipnes is operating well and it is worth mentioning that in the same time they have invested in new printing machines that will be ready by the summer of 2022. Several competitors in the printing industry are struggling, something Skipnes can take advantage of in the years ahead by capturing new market shares. Skipnes wants to focus more on an advisory role in marketing and add new services for the customers.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleLønnsomhetsanalyse av Skipnes Kommunikasjon AS
dc.typeBachelor thesis


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record