Lønnsomhetsanalyse av Skipnes Kommunikasjon AS
Abstract
I denne semesteroppgaven har vi gjennomført en regnskapsanalyse med fokus pålønnsomhet av Skipnes Kommunikasjon AS i perioden 2016 – 2019. Vi har samtidigsett på hva Skipnes Kommunikasjon AS har gjort og må gjøre videre for å tilpasseseg en bransje i utvikling. Skipnes Kommunikasjon AS er under Skipnes Holding AS,som er en av Norges største grafiske bedrifter. Skipnes Kommunikasjon AS sinprimære inntektskilde er produksjon og distribusjon av informasjons- ogmarkedsmateriell.
Først i oppgaven vil vi presentere vår problemstilling og situasjonen til Skipnes,heretter kun “Skipnes”. Deretter vil vi presentere teori og foreta en analyse avrelevante regnskaps- og nøkkeltall som vil bli drøftet i lys av dagens situasjon,sammen med en strategisk analyse. Avslutningsvis gjennomfører vi enbenchmarking av Skipnes og deres to største konkurrenter, Trykkpartner AS ogFagtrykk AS. Våre funn viser her at Skipnes er en aktør som driver godt og vil kunnekapre markedsandeler i tiden fremover. Skipnes innehar en god økonomisk stilling,da de er en av få i bransjen som eier byggene de holder til i selv. Vi ser atomsetningen til Skipnes i 2019 var den laveste av de tre, men hadde likevel bestresultatgrad. Videre ser vi at trykkeribransjen er i endring fra å tidligere kunprodusere fysiske trykk, til i å levere flere digitale tjenester. Dette har utvidet antallkonkurrenter og det gjelder å være innovativ for å se kundenes behov i fremtiden.Etterspørselen etter fysiske trykk har falt noe, men det er ingenting som sier atetterspørselen vil forsvinne helt.
Som følge av oppbygging av en solid økonomi har Skipnes nå investert i nye lokalerog trykkerimaskiner som skal stå klart sommeren 2022. Dette viser at Skipnes er enbedrift som satser mot fremtiden og ser potensiale i bransjen. Flere konkurrenter itrykkeribransjen sliter, noe Skipnes kan utnytte i årene fremover ved å kapre nyemarkedsandeler. Skipnes ønsker å satse hardere på en mer rådgivende rolle innenmarkedsføring og utvider sitt spekter av hva de kan tilby kunden. In this semester assignment, we have conducted an accounting analysis focusing onthe profitability of the company, Skipnes in the period from 2016 to 2019. We havealso looked at what Skipnes has done and must continue to do, to adapt to anchanging industry. Skipnes is under Skipnes Holding AS, which is one of Norway’slargest graphic companies. Skipnes Kommunikasjon AS primary source of revenueis production and distribution of marketing materials.
In the introduction we will present our research question and the market situation forSkipnes. Then we will present theory and make an analysis of relevant accountingand key financial figures that will be discussed in light of the current situationtogether with the strategic analysis. Then we will do a benchmark of Skipnes andtheir two largest competitors, Trykkpartner AS and Fagtrykk AS. Our findings showthat Skipnes Kommunikasjon AS runs their business well, and they will be able tostrenghten their position in the market for the time ahead. They are in favourableposition financially speaking and have good finances as they are one of the few inthe industry to own their own commercial buildings. We see that Skipnes turnover in2019 was the lowest of the four years, but still have the best return on total capital.Furthermore, we see that the printing industry is changing from previously onlyproducing physical prints to delivering more digital services. This has expanded thenumber of competitors and it is important to be able to see what the customersactually demand. The demand for prints has fallen somewhat, but there is no reasonto believe that the demand will disappear completely.
Overall, we see that Skipnes is operating well and it is worth mentioning that in thesame time they have invested in new printing machines that will be ready by thesummer of 2022. Several competitors in the printing industry are struggling,something Skipnes can take advantage of in the years ahead by capturing newmarket shares. Skipnes wants to focus more on an advisory role in marketing andadd new services for the customers.