Elevprestasjoner og Barnehagedeltagelse
Bachelor thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/2777086Utgivelsesdato
2021Metadata
Vis full innførselSamlinger
Beskrivelse
Full text not available
Sammendrag
Gode leseferdigheter er viktig og helt essensielt for at en elev skal kunne tilegne seg kunnskap. I denne oppgaven har vi valgt å se på hvorvidt barnehagedeltagelse har en signifikant betydning på leseferdighetene hos elever i 4. klasse, i Norge og Nederland. Analysen tar utgangspunkt i den internasjonale leseundersøkelsen Progress in International Reading Literacy Study (PIRLS). Funnene vi har gjort viser at det er et prestasjonsgap i leseferdighetene mellom Norge og Nederland. Vi konkluderer med at barnehagedeltagelse har en signifikant påvirkning på leseferdigheter. I tillegg til barnehagedeltagelse har vi også kontrollert variabler, som faller inn under familiekarakteristika og elevkarakteristika. Her fikk vi se at det er flere sosiodemografiske forhold som har en signifikant betydning på leseferdighetene. Good reading skills are important and absolutely essential for a student to be able to acquire knowledge. In this thesis, we have chosen to look at whether kindergarten participation has a significant effect on the reading skills of students in 4th grade, in Norway and the Netherlands. The analysis is based on the international reading survey Progress in International Reading Literacy Study (PIRLS). The findings we have made show that there is a performance gap in reading skills between Norway and the Netherlands. We conclude that kindergarten participation has a significant impact on reading skills. In addition to kindergarten participation, we have also checked for other variables, which fall under family characteristics and student characteristics. Here we observed that there are several socio-demographic factors that have a significant impact on reading skills.