dc.contributor.advisor | Mugurusi, Godfrey | |
dc.contributor.author | Haugo, Sondre Olsrud | |
dc.contributor.author | Andersen, Thomas Jensen | |
dc.contributor.author | Zade, Shabbir H. Ali | |
dc.date.accessioned | 2021-09-14T17:12:08Z | |
dc.date.available | 2021-09-14T17:12:08Z | |
dc.date.issued | 2021 | |
dc.identifier | no.ntnu:inspera:77258358:82301114 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11250/2777055 | |
dc.description.abstract | Bacheloroppgaven har blitt skrevet i samarbeid med Hexagon Agility på Raufoss som til
daglig produserer naturgassbeholdere for større kjøretøy. Problemstillingen for
undersøkelsen er; Hvordan kan vareflyten inn til Agility optimaliseres ved bruk av tysk
leverandør? Fremgangsmåten som er blitt brukt i denne undersøkelsen har vært et
eksplorativ forskningsdesign med kvalitative metoder. Vi har gjennomført intervjuer av
ansatte hos Agility og vært i kontakt med leverandører av logistikktjenester for å samle inn
primærdata, samt tatt i bruk teorier og bøker som sekundærdata, for å ha et godt grunnlag i
analysen.
Datagrunnlaget er knyttet opp mot relevant teori for ledetid og risiko. Teorien omhandler
temaer som sikkerhetslager, ERP-systemer, risiko ved ledetid, tredjepartslogistikk og
risikoanalyse. I tillegg har vi benyttet analyseverktøyet SWOT-analyse for å strategisk
planlegge og kartlegge styrker, svakheter, muligheter og trusler hos 3pl-aktører. Vi har
innhentet og analysert tilbud fra tre 3pl-aktører for å løse problemstillingen.
Innledningsvis i resultatet legges det frem hva som er prioritert ved Agilitys nåværende
leverandør i Lincoln. Da hvilke faktorer herfra som er ønskelig å prioritere ved overgangen
til leverandør i Kassel. Oppgaven har valgt å fokusere på de tre 3pl-aktørene DSV, Toten
Transport og DHL som kom videre fra prekvalifikasjonen. Ut ifra undersøkelsen ved
Lincoln og prediksjoner som har kommet frem i intervju, skal oppgaven legge frem hvilken
aktør som vil være den beste løsningen for Agility.
Transportøren velges på grunnlag av hvem som gir lavest kostnad, lavest risiko, best
ledetid, minst kommunikasjonskomplikasjoner vektet gjennom en SWOT-analyse.
Oppgaven konkluderer med at en videreutvikling av samarbeidet med DSV vil være det
mest gunstige. Da deres tilbud var mer attraktivt basert på de kriterier oppgaven la til
grunn. | |
dc.description.abstract | This bachelor thesis has been written in collaboration with Hexagon Agility. The company
produces natural gas and hydrogen fuel systems and 4 type composite cylinders for heavyduty commercial vehicles. The research question for this thesis is “How can the flow of
goods into Agility be optimized, by the use of German supplier” The procedure used in this
study has been an exploratory research design with quantitative methods. We have
conducted interviews with employees within Agility and have contacted logistics service
providers to gather primary data, theories and books are used to gather secondary data to
have a good ground in the analysis.
The basis of data is linked to relevant theory of lead time and risk. The theory is linked to
theory of safety stock, ERP systems, lead time risk, third party logistics and risk analysis.
We have also used SWOT analysis tools to strategically design and map the strengths,
weaknesses, opportunities, and threats of third-party logistics suppliers. We have collected
and analyzed offers from 3 third-party logistics suppliers to answer the research question.
Initially, the result presents what has been prioritized by the current supplier based in
Lincoln, followed by which factors from here are beneficial to prioritize in the transition to
the supplier in Kassel. This thesis is focused on the following 3 third-party logistics
suppliers DSV, Toten transport and DHL. Whom progressed from the pre-qualification.
Based on the analyzation of Hexagon Lincoln and predictions that have emerged in
interviews, the thesis will present which supplier will be the best choice for Agility.
The selection of carrier is based on who provides the lowest price, lowest risk, best lead
time and the least communicational difficulties weighted through a SWOT analysis. The
conclusion is that the further development of the collaboration with DSV will be the most
beneficial for Agility. DSV had the best offer based on the criteria the task was based on | |
dc.language | nob | |
dc.publisher | NTNU | |
dc.title | Valg av transportør for frakt av gassylindere fra Kassel, Tyskland til Raufoss, Norge - for Hexagon Agility | |
dc.type | Bachelor thesis | |