• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Fakultet for økonomi (ØK)
  • Institutt for industriell økonomi og teknologiledelse
  • View Item
  •   Home
  • Fakultet for økonomi (ØK)
  • Institutt for industriell økonomi og teknologiledelse
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Knowledge on Demand - Tacit Knowledge in a Project Context

Ihlen-Ringel, Henrik
Master thesis
Thumbnail
URI
https://hdl.handle.net/11250/2777014
Date
2020
Metadata
Show full item record
Collections
  • Institutt for industriell økonomi og teknologiledelse [2425]
Description
Full text available on 2023-07-07
Abstract
I feltet kunnskapsledelse blir en stadig økende mengde forskning gjort på taus kunnskap – dets utfordringer, muligheter og katalysatorer, og en undergruppe av denne forskningen blir gjort i en ramme av prosjektarbeid. Formålet med denne oppgaven er å se på taus kunnskap i prosjekter, mer spesifikt, “Hva er prosessene og katalysatorene for taus kunnskapsdeling i prosjektarbeid?”.

Dette er gjort gjennom en kvalitativ case-studie av et prosjekt, basert på kunnskap fra en foregående litteraturstudie. Case-prosjektet er et statlig it-utviklingsprosjekt, og et utvlag av prosjektdeltakere har blitt intervjuet med en semistrukturert tilnærming, beriket av en ukes observasjon.

Analysen og gjennomgangen av proposisjonene viser at taus kunnskapsdeling blir støttet av sanntid og flerkanals kunnskapsdeling, bruk av livlige og relaterbare delingsmetoder, og ved å øke bevisstheten om og intensjonen for å dele kunnskap. Dette siste aspektet blir kalt “kunnskapsdelingstrykk”.

Det er også katalysatorer for taus kunnskapsdeling i prosjektsammenheng, slik som å bygge tillit, målrettet innsats for motivering, fremheve verdien av kunnskap, og viktigheten av en historisk forståelse. Sistnevnte gir opphav til uttrykket “kunnskapsopplæring”.
 
In the field of knowledge management, an increasing amount of research is done on the subject of tacit knowledge – its challenges, possibilities and enablers. A subset of this research is done in a project-work frame, and the intention of this paper is to research the subject of tacit knowledge in projects, more specifically “What are the processes and enablers of tacit knowledge sharing in the research context?”.

This is done through a qualitative single case study, based on knowledge acquired in a preceding literature review. The case project is a governmental IT-development project, and the sample of project workers are interviewed with a semi-structured approach, enriched by a week of observation.

The analysis and review of the propositions supports the positive impact on tacit sharing processes from live and multichannel knowledge sharing, using sharing methods with vividness and relatability, and increasing the awareness and intention to share knowledge. This last aspect is suggested as push sharing.

There are also enabling factors for tacit knowledge sharing in the project context such as increasing trust, targeted motivational efforts, the value of knowledge, and the importance of historical understanding. The latter inspires the term of knowledge onboarding.
 
Publisher
NTNU

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit