dc.contributor.advisor | Ingvaldsen, Jonas A. | |
dc.contributor.author | Skår, Margrethe Stølen | |
dc.contributor.author | Langkaas, Elise | |
dc.date.accessioned | 2021-09-14T17:07:58Z | |
dc.date.available | 2021-09-14T17:07:58Z | |
dc.date.issued | 2020 | |
dc.identifier | no.ntnu:inspera:59813597:59815530 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11250/2776966 | |
dc.description.abstract | Denne masteroppgaven har som formål å undersøke ambulansetjenesten som en lærende
organisasjon. Dette gjøres gjennom en kvalitativ casestudie av tre utvalgte
ambulansestasjoner i Helse Nord-Trøndelag. Ambulansetjenesten har en unik
samfunnsmessig funksjon, særegne organisatoriske trekk, og står overfor endringer som vil
kreve økt og endret kompetanse for å opprettholde et høyt kvalitetsnivå i tjenestene. En
lærende organisasjon settes i stand til kontinuerlig forbedring. Derfor er det interessant å se
hvordan konseptet kan anvendes i ambulansetjenesten for å imøtekomme samfunnets endrede
behov og krav. Oppgaven analyserer ambulansetjenesten som en lærende organisasjon
gjennom fire aspekter: læring på jobb, organisasjonslæring, læringsstruktur og læringsklima.
Disse har ønskede egenskaper ved en lærende organisasjon som ambulansetjenesten
analyseres opp mot.
Oppgaven avdekker flere hovedfunn som styrker ambulansetjenesten som en lærende
organisasjon. For eksempel er ambulansetjenesten organisert slik at prosedyreverket er
veiledende og betryggende for ambulansearbeiderne, og de har den beslutningsmakten som er
nødvendig for å gjøre tilpasninger i prosedyrene. Ambulansetjenesten sikrer også at
ambulansepersonellet besitter den kunnskapen som er nødvendig for at de til enhver tid kan
hjelpe og erstatte hverandre. Dette er alle egenskaper som er viktig i en lærende organisasjon.
Det blir derimot identifisert flere forbedringspotensialer. For å opprettholde det
kunnskapsnivået som kreves av ambulansearbeiderne, eksisterer det kompetansekontroll samt
ulike kompensasjonsordninger for varierende oppdragsmengde. Det belyses derimot at dagens
praktisering av ordningene gir mindre læringsutbytte enn det som potensielt kan fås. I tillegg
identifiseres det et forbedringspotensial for å dele eksisterende kunnskap i
ambulansetjenesten, både lokalt og nasjonalt. Flere av forbedringspotensialene kan håndteres
på lokalt nivå i Helse Nord-Trøndelag, mens noen krever endringer på nasjonalt nivå. For de
lokale forbedringspotensialene foreslår oppgaven fire tiltak: en løsning for å forbedre dagens
praksis av kompensasjonsordningene, en løsning for hvordan de ansatte kan anvende systemet
for avviks- og forbedringsmeldinger i større grad, systematisere samtaler etter oppdrag, samt
et tiltak for å øke læring- og erfaringsoverføring på tvers av ambulansestasjoner.
Kort oppsummert har denne studien bidratt med innsikt og kunnskap om ambulansetjenesten
som en lærende organisasjon. Selv om oppgaven er en casestudie vil den også ha nytteverdi
for andre ambulanseregioner. Ved å styrke ambulansetjenesten som en lærende organisasjon
vil den offentlige nasjonale ambulansetjenesten være i bedre stand til å respondere raskt på
endringer eller feil, og kontinuerlig forbedre og tilpasse seg etter disse. | |
dc.description.abstract | The purpose of this master thesis is to understand the ambulance service in Helse Nord-
Trøndelag as a learning organization. Throughout a qualitative case study of three selected
ambulance stations in Helse Nord-Trøndelag, the thesis has addressed the ambulance service
as a learning organization. The ambulance service possesses a unique responsibility in the
society and organizational features. It is also facing a changing environment that requires
increased and changed competence and skills to maintain a high level of quality in the service.
A learning organization continuously improve and adapts to a changing environment. It is
therefore interesting to examine how the concept can be utilized in the ambulance service to
comply with the society’s changing needs and requirements. The master thesis analyzes the
ambulance service as a learning organization through four aspects: learning at work,
organization learning, learning structure and learning climate. Each having associated with
properties that underpin a learning organization.
The thesis has identified several findings that underpin the ambulance service as a learning
organization. For example, is the ambulance service organized in such a way that the set of
procedures perceive as reassuring and they are practiced as guidelines. The ambulance service
also ensures that the paramedics possesses the necessary knowledge and skills that provides
the necessities to help and replace each other if needed. This is properties that is of
importance in a learning organization. The thesis also identified several areas for
improvement. To maintain a sufficient level of competencies there exist a control system for
competence and several arrangements with purpose to compensate low volume of emergency
calls. It is, on the other hand, identified that today’s practice provides less learning than
potentially obtained. In addition, the thesis identifies an area of improvement regarding
exchange of existing knowledge in the ambulance service, both regarding on a local and
national level. Several of the areas of improvement can be resolved and handled local by
Helse Nord-Trøndelag, but some requires changes on a national level. Regarding the local
areas of improvement one suggests four resolutions; a solution that improve the practice of
the existing arrangements regarding the volume of emergency calls, a solution to increase the
use of control systems by paramedics to a greater extent, systematize discussions in
subsequent of the emergency calls, and a solution to increase the exchange of knowledge
across ambulance stations.
Briefly summarized, this master thesis has contributed with a greater understanding and
knowledge regarding the ambulance service as a learning organization. Despite the fact that
the thesis is a case study, the thesis will also be of significance to other stations. By underpin
the ambulance service as a learning organization the public national ambulance service will be
in a better position to respond quickly to changes and errors, and to continually adapt to a
changing environment. | |
dc.language | | |
dc.publisher | NTNU | |
dc.title | Ambulansetjenesten som en lærende organisasjon | |
dc.type | Master thesis | |