Ringvirkninger av økt markedsføring og merkevarebygging
Bachelor thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/2776905Utgivelsesdato
2021Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Mange studenter anser praktisk arbeidserfaring som gunstig før de tar steget inn i arbeidslivet. En søker med praktisk arbeidserfaring innen gitt sektor vil for de fleste arbeidsgivere fremstå som mer interessant, kontra en søker uten noen praktisk arbeidserfaring. Det å være utstasjonert i en bedrift over en kort periode, også kalt internship, er et tema vi vil se nærmere på i denne oppgaven. Hvordan utarbeider man egentlig internship, og hvordan bør en lab som tilbyr internship innen forskning nå ut til studenter?
Tema for oppgaven er basert på denne problematikken, der oppgaven vil ta for seg forskningslaben TEFT-lab ved NTNU Ålesund og hvordan forskningslaben kan bygge en større merkevare og interesse blant sin målgruppe.Oppgaven vil ta for seg TEFT-lab sin funksjon og hvilken rolle TEFT-lab har for studenter og næringsliv. Videre presenteres relevant teori innen markedsføring og merkevarebygging som vil anvendes sammen med funn gjort ved bruk av valgte metoder, for å kunne presentere anbefalinger til TEFT-lab.Det er essensielt å presentere hvorfor denne forskningen ansees som nødvendig. TEFT-lab er i en fase innen revidering av nåværende kommunikasjonsplan for å kunne nå ut til et bredere publikum av passende målgrupper. Forskningslaben ønsker å øke sin synlighet blant deres tre målgrupper; studenter, næringsliv og forskere, der vi har valgt å fokusere på studenter og næringsliv. Det er snakk om to ulike målgrupper, der behovet for passende markedsføring er forskjellig. Ved første tanke kan man tenke seg at dette kun er en lab for forskning, men TEFT tilbyr også internship til masterstudenter i form av relevante og dagsaktuelle problemstillinger sammen med lokalt næringsliv.
Da vi startet oppgaven, hadde vi diverse tanker om hvilket tema vi ønsket å fokusere på. I casen gitt til oss av TEFT-lab kommer det frem at markedsføring og merkevarebygging er det TEFT ønsket å fokusere på, men vi ønsket i tillegg å se spesielt på en av forskningslabens tre aktiviteter: internships. Dette er begrunnet med at vi selv er studenter på utgående bachelorstudium med en absolutt interesse for internship. Vi ønsket å se på hva TEFT-lab kan gjøre for å ytterligere øke sin synlighet blant studenter sammen med hvordan TEFT-lab sine samarbeidspartnere tolker funksjonen av internships i sin arbeidssektor.
Oppgaven vil bli fremstilt med relevant teori av det vi har lært i løpet av vårt tre-årige bachelorstudium. Vi vil videre benytte relevante kvalitative og kvantitative metoder.Den kvantitative delen vil bestå av en anonym elektronisk spørreundersøkelse der vi har muligheten til å nå ut til et bredt antall studenter for å innhente deres tanker og meninger om det vi ønsker å forske på.Den kvalitative delen vil bestå av dybdeintervjuer med to bedrifter, hvorav den ene er i aktivt samarbeid med TEFT-Lab og den andre er i prosessen med å bli det. Vi vil videre benytte en komparativ analyse i den hensikt å få oversikt over likheter og ulikheter mellom de to bedriftene, som vi anser som svært nyttig til å skape tilstrekkelig data til våre anbefalinger. Gjennom diskusjonsdelen vil vi benytte innsamlet data til å videre presentere våre resultater til TEFT-Lab. Dette vil være i form av anbefalinger basert på teori, samt resultater fra kvantitative og kvalitative metoder. Oppgaven vil ta hensyn til at anbefalingene er gjennomførbare for forskningslaben. Many students consider practical work experience to be beneficial before taking the step into working life. An applicant with practical work experience in a given sector will appear to most employers to be more interesting, as opposed to an applicant without any practical work experience. Being stationed in a company over a short period, also called internship, is a topic we will look at in more detail in this thesis. How do you actually prepare an internship, and how should a lab that offers internships in research reach out to students?
The theme for the thesis is based on this issue, where the thesis will address the research lab TEFT-lab at NTNU Ålesund and how the research lab can build a larger brand and interest among its target group.The thesis will address TEFT-lab's function and the role of TEFT-lab for students and businesses. Furthermore, relevant theory within marketing and brand building is presented, which will be used together with findings made using selected methods, to be able to present recommendations to TEFT-lab.It is essential to present why this research is considered necessary. TEFT-lab is in a phase of revising the current communication plan to reach a wider audience of suitable target groups. The research lab wants to increase its visibility among its three target groups; students, business, and researchers, where we have chosen to focus on students and business. These are two different target groups, where the need for appropriate marketing is different. At first glance, one can imagine that this is only a lab for research, but TEFT also offers internships to master's students in the form of relevant and current issues together with a local business.
When we started the task, we had various thoughts about which topic we wanted to focus on. In the case given to us by TEFT-lab, it appears that marketing and branding is what TEFT wanted to focus on, but we also wanted to look specifically at one of the research lab's three activities: internships. This is due to the fact that we ourselves are students in outgoing bachelor's studies with an absolute interest in internships. We wanted to look at what TEFT-lab can do to further increase its visibility among students along with how TEFT-lab's partners interpret the function of internships in their work sector.
The thesis will be presented with the relevant theory of what we have learned during our three-year bachelor's study. We will also use relevant qualitative and quantitative methods.The quantitative part will consist of an anonymous electronic survey where we have the opportunity to reach a wide number of students to obtain their thoughts and opinions on what we want to research.The qualitative part will consist of in-depth interviews with two companies, one of which is an active collaboration with TEFT-Lab and the other is in the process of becoming one. We will also use a comparative analysis to get an overview of similarities and differences between the two companies, which we consider to be very useful in creating sufficient data for our recommendations. Through the discussion section, we will use the collected data to further present our results to TEFT-Lab. This will be in the form of recommendations based on theory and results from quantitative and qualitative methods. The thesis will take into account that the recommendations are feasible for the research lab.