Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorBours, Patrick
dc.contributor.advisorPignoni, Giovanni
dc.contributor.authorPathak, Nakul
dc.date.accessioned2021-09-14T17:03:15Z
dc.date.available2021-09-14T17:03:15Z
dc.date.issued2021
dc.identifierno.ntnu:inspera:81988689:50141271
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2776869
dc.description.abstractMed økt antall mobiltelefonbrukere og chatapplikasjoner medfører fordelene også risikoen ved å bruke den. Barn har blitt utsatt for seksuell pleie og overgrep. Med økende bruk av chat-applikasjoner til forskjellige formål, står barn overfor negative opplevelser på nettet. Et stort antall studier har undersøkt pleie som et konsept, involverte prosesser og strategier for å beskytte barn. Til tross for disse mangler nåværende kontoer hensyn til personvernproblemer, støtte til selvregulering av barn og måter å skape bevissthet for å takle risiko. Analysen av eksisterende litteratur understreker at det mangler funksjoner som hjelper barn å være selvbevisste til å håndtere forskjellige situasjoner. Denne undersøkelsen tar en titt på hvordan design gir barn og foreldre mulighet til å samarbeide og kommunisere for å løse disse problemene, samtidig som de ivaretar barns privatliv. Forskningen prøver å løse og forstå om enkle interaksjoner med en app eller en digital plattform kan bidra til å løse utfordringer og hjelpe barn med å takle risiko. Kjente metoder fra brukersentrert designmetodikk som intervjuer, undersøkelser, fokusgrupper brukes til å forstå forskjellige aspekter, nyanser med foreldre og interessenter. En low-fidelity prototype blir opprettet, testet og iterert videre med designere og barn gjennom fokusgrupper. Forskningen ble utført med barn og deres foreldre fra skolene rundt Gjøvik. Resultatene viser at tillit, kommunikasjon, personvern og overvåking er viktige aspekter rundt disse problemene. Barnas interaksjoner med en app eller et system har potensiale til å bringe inn de ønskede effektene og bygge selvbevissthet. Imidlertid er det nødvendig med flere tester for å validere og finjustere detaljene i den foreslåtte løsningen for å passe barn og foreldres virkelige bruk. Det er funnet at brukersentrert designmetodikk har potensiale til å avdekke utfordringer rundt disse problemene og kan skape en robust løsning som imøtekommer dynamiske aspekter av den. Denne oppgaven og forskningen gjennomføres som en del av AiBA-prosjektet ved NTNU på Gjøvik. Resultatene kan brukes til å informere fremtidige løsninger i AiBA og av forskere som arbeider i disse områdene.
dc.description.abstractWith increased number of mobile phone users and chat applications, the advantages also bring along risks of using it. Children have been victim of sexual grooming and abuse. With increasing use of chat applications for various purposes, children are facing negative experiences online. Large number of studies have investigated grooming as a concept, processes involved and strategies to protect children. Despite these, the current accounts lack catering to privacy issues, support for child self-regulation, and ways to build awareness to tackle risks. The analysis of existing literature highlights that there is a lack of features that help children be self aware to handle different situations. This research takes a look at how design empowers children and parents to collaborate and communicate to solve these issues while preserving children’s privacy. The research attempts to solve and understand whether simple interactions with an app or a digital platform can help to solve challenges and help children tackle risks. Well known methods from User Centred Design methodology such as interviews, surveys, focus groups are utilised to understand different aspects, nuances with parents and stakeholders. A low-fidelity prototype is created, tested and iterated further with designers and children through focus groups. The research was conducted with children and their parents from the schools around Gjøvik. Findings show that trust, communication, privacy and monitoring are key aspects involved around these issues. Children’s interactions with an app or a system have potential to bring in the desired effects and build self-awareness. However, more testing is required to validate and fine tune the details of proposed solution to suit children’s and parents’ real-life usage. It is found that User Centred Design methodology has a potential to uncover challenges around these issues and can create a robust solution catering to dynamic aspects of it. This thesis and research are conducted as a part of the AiBA project at NTNU in Gjøvik. The findings can be utilised to inform the future solutions in AiBA and by researchers working in these areas.
dc.languageeng
dc.publisherNTNU
dc.titleBuilding Effective Interactions - Making children aware and protecting their privacy in online environments
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel