Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorWattne, Ole
dc.contributor.advisorPignoni, Giovanni
dc.contributor.advisorVolden, Frode
dc.contributor.authorKarande, Chetana
dc.date.accessioned2021-09-14T17:03:10Z
dc.date.available2021-09-14T17:03:10Z
dc.date.issued2021
dc.identifierno.ntnu:inspera:81988689:46865851
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2776866
dc.description.abstractBruken av Augmented Reality (AR) har økt det siste tiåret. Nå er applikasjonene ikke bare begrenset til luftfartsindustrien og militæret, men brukes også i forbrukermarkedet. Det foregår mye forskning i bilindustrien. Den siste utviklingen er bruk av AR på head-up-skjermer i bilen for å vise informasjon relatert til navigasjon og hastighet, drivstoff osv. AR har stort potensial for å forbedre ytelsen til kjøring og bidra til å holde øynene til sjåføren på veien, noe som er nyttig for å unngå ulykker. Ved å analysere fordeler og ulemper ved AR HUD, ble det funnet at perseptuell tunneling er et alvorlig problem fra sikkerhetsperspektiv (Pullukat J., Tanaka S., Jiang J., 2020, Wickens, C., D. og Alexander, A ., L., 2009). Mange luksusbiler fra BMW, Mercedes, Panasonic og mer introduserer informasjon om frontruten til bilen. Hvis den perseptuelle tunnelen fortsetter i lang tid, kan det ha en negativ effekt av situasjonsbevissthet som fører til at sjåføren ikke merker kommende hindringer. Dette kan føre til tilfeldige situasjoner. En av mulighetene for redusert situasjonsbevissthet kan være å ikke legge merke til hindring som nærmer seg eller bil eller plutselig dukker opp på eller nær veien. Mange algoritmer har blitt utforsket for å markere eller signalisere hindringen. Dette skal bidra til å identifisere potensielt kollisjonsscenario og varsle føreren om det samme. Denne studien utforsker effektiv måte å gjøre en bilfører oppmerksom på hindringen under kjøreforhold med dårlig sikt. For å utlede den effektive måten å vise hindringer for AR HUD, ble det gjennomført ekspertintervju for å forstå hva som bør vurderes mens man designer for AR HUD. Litteraturgjennomgang ble gjort for å identifisere spesifikt forskningsproblem og identifisere viktige egenskaper ved AR-objekt som skal presenteres på AR HUD. Eksperimentresultatet indikerte at AR-objekter hjelper med å få førerens oppmerksomhet mot fotgjengerne, men ikke direkte påvirker å redusere responstiden til hindringene. Til slutt presenterer denne studien en dose og ikke bør når det gjelder å designe for AR HUDs og uttalte retningslinjer.
dc.description.abstractThe use of Augmented Reality (AR) has increased over last decade. Now the applications are not limited just to the aviation industry and the military but are used in consumer market as well. A lot of research is being taken place in automobile industry. Latest development is use of AR on Head-up Displays inside car for showing information related to navigation and speed, fuel etc. AR has large potential in enhancing the performance of driving and helping keep the eyes of the driver on the road which helpful in avoiding accidents. By analyzing advantages and disadvantages of the AR HUD, it was found that perceptual tunneling is a serious problem from safety perspective (Pullukat, Tanaka and Jiang, 2020, Wickens and Alexander, 2009). Many luxury cars of BMW, Mercedes, Panasonic and more are introducing information on windscreen of the car. If the perceptual tunneling persists for long time, it can have adverse effect of situational awareness leading the driver to not notice upcoming obstacle. This might lead in accidental situations. One of the possibilities of reduced situational awareness can be not noticing obstacle reaching close or car or suddenly appearing on or near the road. Many algorithms have been explored to highlight or cue the obstacle. This should help identify potential collision scenario and alert the driver about the same. This study explores effective way to make a car driver aware of the obstacle in low visibility driving conditions. In order to derive that effective way to show obstacle on AR HUD, expert interview was conducted to understand what should be considered while designing for AR HUD. Literature review was done to identify specific research problem and identify important saliency features of AR object to present on AR HUD. The experiment result indicated that AR objects help get attention of driver towards the pedestrians but do not directly influence reducing the response time to the obstacles. In the end this study presents a dos and don’ts when it comes to designing for AR HUDs and stated guidelines.
dc.languageeng
dc.publisherNTNU
dc.titleObstacle cuing in Augmented Reality Head Up Displays. Perceptual tunneling and effect of cuing
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel